How to Film Together. Transtemporalities and Variations of the Extensive in the Cinema of Llinás and Campusano

  • Marcos Zangrandi Laboratorio de Investigación en Ciencias Humanas, LICH Universidad Nacional de San Martín - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, CONICET https://orcid.org/0000-0002-3551-9190
  • Nicolás Suárez Universidad de Buenos Aires - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, CONICET https://orcid.org/0000-0003-2777-7701

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2022-2614

Keywords:

Mariano Llinás, José Celestino Campusano, Argentine Cinema, temporality, long duration

Abstract

The article aims to investigate the problem of long duration in contemporary Argentinean cinema, based on the cases of La flor (Mariano Llinás, 2018) and Fantasmas de la ruta (José Celestino Campusano, 2013). These are two particularly long films, in which extension, as a creative principle, is articulated with productive strategies, formal endeavors and new spatial constructions. A first dimension of this extension is determined by the productive time. In both works, the duration of the creative processes is linked to the development of long-lasting film communities that depart from conventional funding, production and exhibition procedures. On the other hand, both films intertwine different plots, recomposing genres and narrative structures, as if the length of time became a laboratory of plots that reinvent patterns of verisimilitude and multiply the possibilities of fiction. Finally, there is an expansive impulse that articulates temporal and spatial extensions in both productions, in such a way that the cartographic projection of these long-lasting fictions discovers diverse transtemporal utopias, which in turn correspond to different cinematographic communities and ways of narrating the extension.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Zangrandi, Laboratorio de Investigación en Ciencias Humanas, LICH Universidad Nacional de San Martín - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, CONICET

Doctor en Ciencias Sociales por la Universidad de Buenos Aires (2014), Magíster en Comunicación y Cultura por la Universidad de Buenos Aires (2008), Licenciado en Comunicación Social (Universidad Nacional de Cuyo, 2001). Investigador del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Se desempeña como docente en la Universidad Nacional de las Artes, en la Universidad Nacional de San Martín y en la Universidda de Palermo (Argentina). Ha publicado diversos artículos acerca de la literatura y el cine argentinos del siglo XX en revistas nacionales e internacionales  Compiló y editó los libros La Ciudad Viva. Ensayos radiofónicos inéditos. Buenos Aires, 1963 (2009), Pedro Pago (David Viñas). Policiales por encargo (2011) y Montajes y derivas de lo gótico en la literatura argentina (2020); publicó el volumen Familias póstumas. Literatura argentina, fuego, peronismo (2017).  

Nicolás Suárez, Universidad de Buenos Aires - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, CONICET

Doctor en Literatura y Licenciado en Letras por la Universidad de Buenos Aires; además, estudió Guion en la Escuela Nacional de Experimentación y Realización Cinematográfica. Becario postdoctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Docente de Teoría y análisis literario en la Universidad Nacional de las Artes. Fue becario del DAAD en la Universität zu Köln y el Instituto Iberoamericano de Berlín. Codirigió el largometraje Hijos nuestros (2015, Premio Feisal en el Festival de Mar del Plata) y dirigió el cortometraje Centauro (2017, Mención especial en la Berlinale). Con su libro Obra y vida de Sarmiento en el cine (2017) resultó ganador del Concurso Nacional y Federal de Estudios sobre Cine Argentino Biblioteca INCAA-ENERC. En 2018 obtuvo el primer premio del Concurso Internacional de Estudios Críticos sobre Cine Argentino "Domingo Di Núbila” y el premio al mejor ensayo de un estudiante de posgrado de la Latin American Studies Association.

References

Aguilar, Gonzalo. Otros mundos. Buenos Aires, Santiago Arcos, 2010.

Aristóteles. Poética. Buenos Aires, Colihue, 2011.

Barthes, Roland. El placer del texto y Lección inaugural de la cátedra de semiología literaria del Collège de France. Buenos Aires, Siglo XXI, 2003.

Belinchón, Gregorio. “La película de 14 horas que acabó en Internet”, El País, 20 de marzo de 2020.

Civale, Cristina. “Los vengadores”, Página 12, 14 de marzo de 2014.

Contreras, Sandra. En torno al realismo y otros ensayos. Rosario, Nube Negra, 2018.

Contreras, Sandra. “Prácticas de la larga duración y la extensión”. El taco en la brea, año 7, nº 11, dic.–may., 2020, pp. 6-19.

Crary, Jonathan. 24/7. Buenos Aires, Paidós, 2015.

Deleuze, Gilles. La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2. Buenos Aires: Paidós, 2005.

Didi-Huberman, Georges. Ante el tiempo. Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2006.

Foster, Hal. El retorno de lo real. Madrid, Akal, 2001.

Hernández, José. Martín Fierro. Nanterre, ALLCA XX, 2001.

Maglio, Carla. “José Celestino Campusano. El cine es un tejido vivo, como una piel”. La Fuga, 16. http://2016.lafuga.cl/jose-celestino-campusano/679.

Perniola, Mario. El arte y su sombra. Madrid, Cátedra, 2002.

Rancière, Jacques. Los bordes de la ficción. Buenos Aires, Edhasa, 2019.

Sánchez Mariño, Joaquín. “Mariano Llinás y el arte del engaño”, La Nación Revista, 22 ene. 2017, 11-13.

Siskind, Mariano. Deseos cosmopolitas. Buenos Aires, FCE, 2016.

Traverso, Enzo. Melancolía de izquierda. Buenos Aires, FCE, 2019.

Published

2022-01-01

How to Cite

Zangrandi, M., & Suárez, N. (2022). How to Film Together. Transtemporalities and Variations of the Extensive in the Cinema of Llinás and Campusano. Anclajes , 26(1), 37–52. https://doi.org/10.19137/anclajes-2022-2614