The The narrative of violence in Cuban literature (1966-1970). Political organization and aesthetic autonomy
Keywords:
Cuban literature, Twentieth century, Revolution, Literary analysis, Narrative of violenceAbstract
This essay analyzes stories published in Los años duros (Jesús Díaz, 1966), Condenados de Condado (Norberto Fuentes, 1968) and Los pasos en la hierba (Eduardo Heras León, 1970) with the goal of characterizing features of the so-called narrative of violence which originated in Cuba in the sixties. Using a critical studies approach, this essay examines this narrative’s distinctiveness in the island’s culture and its connection to intellectual debates at the time of their emergence. It also examines attempts to articulate a distancing from traditional norms of literary potrayal of reality with an original portrayal of the revolution and its combatants. Thus, guidelines adopted by Cuban narrators in their aesthetic practice are defined via their participation in an emancipatory process, yet without forsaking literary autonomy.
Downloads
References
Benítez Rojo, Antonio. “Condenados de Condado”. Casa de las Américas, n.º 49, julio-agosto 1968, pp. 158-69.
Cabral, María Celeste. “De hombres nuevos y deserciones. Reconfiguraciones del sujeto revolucionario en “La caminata” (1969) de Eduardo Heras León y Condenados de Condado (1968) de Norberto Fuentes”. CELEHIS: Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas, vol. 26, n.º 34, 2017, pp. 113-29, https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/celehis/article/view/2476/2558
Carpentier, Alejo., et al. “Literatura revolucionaria”. Bohemia, vol. 58, n.° 29, 22 de julio de 1966, pp. 22-8.
Casa de las Américas, n.º 28 a 63, La Habana, enero de 1965 a diciembre de 1970.
Díaz, Jesús. Los años duros. Buenos Aires, Jorge Álvarez, 1967.
Duchesne Winter, Juan. “Las narraciones guerrilleras. Configuración de un sujeto épico de nuevo tipo”. Testimonio y literatura, compilado por René Jara y Hernán Vidal. Minneapolis, Institute for the study of ideologies and literature, 1986, pp. 85-137.
El caimán barbudo, n.º 1 a 17, La Habana, marzo de 1966 a noviembre de 1967.
Fanon, Frantz. Los Condenados de la tierra. México, Fondo de Cultura Económica, 1983.
Fornet, Jorge. El 71. Anatomía de una crisis. La Habana, Letras Cubanas, 2013.
Fuentes, Norberto. Condenados de Condado. Buenos Aires, Centro Editor de América Latina, 1971.
Gilman, Claudia. Entre la pluma y el fusil. Debates y dilemas del escritor revolucionario en América Latina. Buenos Aires, Siglo XXI, 2003.
Guanche, Julio. El continente de lo posible. Política y cultura en Cuba (1959-1968). La Habana, Ruth Editorial, 2008.
Guerrero, Gustavo. “Jesús Díaz: ilusión y desilusión”. Encuentro, n.º 25, 2002, pp. 10-8, https://www.cubaencuentro.com/revista/revista-encuentro/archivo/25-verano-de-2002/jesus-diaz-ilusion-y-desilusion-18044
Guevara, Ernesto. Obras Completas. Buenos Aires, MACLA, 1996.
Heras León, Eduardo. Pasos en la hierba. La Habana, Unión, 1990.
Heras León, Eduardo. La guerra tuvo seis nombres. La Habana, Letras Cubanas, 2001.
Macioni, Laura. “Retratos del Hombre Nuevo: figura de la subjetividad revolucionaria en Pasajes de la guerra revolucionaria y ‘Comienza el desfile’”. Anclajes, vol. 17, n.º 2, julio-diciembre 2013, pp. 33-45. https://doi.org/10.19137/anclajes-2013-1723
Orta Ruiz, Jesús. “Respuesta fraternal a Jesús Díaz”. Bohemia, año 58, n.º 31, 5 de agosto de 1966. pp. 26-27.
Pogolotti, Graziella. Polémicas culturales de los 60. La Habana, Letras cubanas, 2006.
Rama Ángel. “Una nueva política cultural en Cuba”. Marcha, n.° 49, mayo 1971, pp. 47-68.
Verde Olivo, La Habana, Año IX, n.º 38 a 48, 22 de septiembre a 1 de diciembre de 1968.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.