Representing Trauma. Post-memory and ethics of representation in Art Spiegelman's Maus
Keywords:
20th century, Poland, Spiegelman, Graphic novel, Post-memoryAbstract
Due to the originality of its aesthetic approach in representing a traumatic testimony, Art Spiegelman's graphic novel Maus is one of the most famous works about the Holocaust produced by the post-memory generation. Within the currents of thought on the Holocaust, it is possible to conceive its style of representation as a pertinent and ethically valid solution to the dilemma of images v. testimony. Likewise, it is worth noting how its essentially fragmented, narrative approach reflects conditions in which the work was created: the scarcity of sources and the traumatic and familiar component of the memory represented.
Downloads
References
Amado, Ana. “Las nuevas generaciones y el documental como herramienta de historia”. Historia, género y política en los 70’, editado por A. Andújar, D. D’Antonio y N. Domínguez et al., Buenos Aires, Feminaria Editora, 2005, pp. 221-40.
Arendt, Hannah. Eichmann en Jerusalén. Barcelona, Lume, 1999.
Barthes, Roland. La cámara lúcida. Notas sobre fotografía. Barcelona, Paidós, 2011.
Baumgartner, Michael. “The Camps-Nobody Has Ever Shown Them: Jean-Luc Godard, Holocaust, Histoire (s) Du Cinèma, and Cinema of Resistance”. Arts and Terror, editado por V. L. Marchenkov, Newcastle, Cambridge Scholars Publishing, 2014, pp. 37-72.
Benjamin, Walter. Libro de los pasajes. Madrid, Akal, 2004.
Cangi, Adrián. “Poética de la luz, política del gesto”. Revista Nomadías, n.º 14, 2011, pp. 157-69.
Chute, Hillary. “The Shadow of a past Time: History and Graphic Representation in Maus”. Twentieth Century Literature, vol. 2, n.º 52, 2006, pp. 199-230.
Ciancio, María Belén. “¿Cómo (no) hacer cosas con imágenes? Sobre el concepto de posmemoria” Constelaciones: Revista de teoría crítica, vol. 7, n.º 7, 2015, pp. 503-15.
Deppey, Dirk. “The Eddie Campbell Interview”. The Comics Journal, n. º 273, pp. 66-116.
Didi-Huberman, Georges. “Images malgré tout”. Mémoire des camps. Photographies des camps de concentration et d'extermination nazis (1933-1999), editado por C. Chéroux, Paris, Marval, 2001.
Didi-Huberman, Georges. Imágenes pese a todo: memoria visual del Holocausto. Barcelona, Paidós, 2004.
Emmelhainz, Irmgard. Jean-Luc Godard’s Political Filmmaking. Cham, Suiza, Palgrave Macmillan, 2009.
Gómez Salamanca, Daniel. Tebeo, cómic y novela gráfica: la influencia de la novela gráfica en la industria del cómic en España. Barcelona, Universitat Ramón Llul, Phd, 2013.
Groensteen, Thierry. Comics and Narration. Jackson, University Press of Mississippi, 2013.
Hachero Hernández, Bruno. “Deformar a la Gorgona: la imagen animada como estrategia para documentar el horror”. Con A de animación, n.º 5, 2015, pp.114-25,http://dx.doi.org/10.4995/caa
Hamilton, Annette. “Cambodian Genocide: Ethics and Aesthetics in the Cinema of Rithy Panh”. Holocaust Intersections: Genocide and Visual Culture at the -New Millennium, editado por A. Bangert, R. Gordon y L. Saxton, Nueva York, Modern Humanities Research Association and Routledge, 2013, pp. 170-90.
Hatfield, Charles. Alternative comics. An emerging literature. Jackson, University Press of Mississippi, 2005.
Hirsch, Marianne. “Family pictures: Maus, mourning, and post-memory”. Discourse, vol. 15, n.º 2, 1992, pp. 3-29.
Hirsch, Marianne. “The Generation of Postmemory”. Poetics Today, vol. 1, n.º 29, 2008, pp. 103-18.
Hirsch, Marianne. La generación de la posmemoria. Escritura y cultura visual después del Holocausto. Madrid, Editorial Carpe Noctem, 2012.
Huyssen, Andreas. En busca del tiempo futuro. Cultura y memoria en tiempos de globalización. México, Fondo de Cultura Económica, 2002.
Jacobs, Steven. “Hitchcock, the Holocaust, and the Long Take: Memory of the Camps”. Arcadia-International Journal for Literary Studies, vol. 2, n.º 45, 2011, pp. 265-276.
Kriger, Judith. “Finding pleasure in the imperfection: Yoni Goodman”. Animated Realism. A behind the scenes look at the animated documentary genre, J. Kriger, Oxford, Elsevier, 2012, pp. 1-16.
LaCapra, Dominick. Escribir la historia, escribir el trauma. Buenos Aires, Nueva Visión, 2005.
LaCapra, Dominick. Historia en tránsito. Experiencia, identidad, teoría crítica. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2006.
LaCapra, Dominick. Historia y memoria después de Auschwitz. Buenos Aires, Prometeo, 2009.
Lanzmann, Claude. “Seminar on Shoah”. Yale French Studies, n.º 79, 1991, pp. 82-99.
Lanzmann, Claude. La liebre de la Patagonia. Madrid, Seix Barral, 2011.
Levi, Primo. Los hundidos y los salvados. Barcelona, Muchnik Editores, 1997.
Makowski, Sara. “Entre la bruma de la memoria: Trauma, sujeto y narración”. Perfiles latinoamericanos: Revista de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, vol. 10, n.º 21, 2002, pp. 143-58.
Miller, Ann. Reading Bande Dessinée. Bristol, Intellect, 2007.
Pighin, Daniela. “Transmisión del pasado traumático: posmemoria y enseñanza de la historia reciente”. Clío & Asociados. La historia enseñada, n.º 27, 2018, pp. 118-26.
Pintor Iranzo, Iván. “Yo bombardeé Beirut…”. Cultura/s La Vanguardia, 18 de febrero de 2009, pp. 26-27.
Quílez Esteve, Laia. “Hacia una teoría de la posmemoria. Reflexiones en torno a las representaciones de la memoria generacional”. Historiografías, n.º 8, 2014, pp. 57-75.
Quílez Esteve, Laia. “Éticas y estéticas de la posmemoria en el audiovisual contemporáneo”. Historia Actual Online, n. º 38, 2015, pp. 57-69.
Rancière, Jacques. The Future of Image. Londres, Verso, 2003.
Rodríguez Iborra, Susana. La representación Artística en tiempos de la posmemoria: Maus de Art Spiegelman. Trabajo fin de grado, Universidad de Barcelona, Barcelona, 2020.
Rothberg, Michael. Traumatic Realism: the Demands of Holocaust Representation. Minneapolis, University of Minnesota, 2000.
Sánchez-Biosca, Vicente. Funcionarios de la violencia: la violencia y su imagen en los campos de exterminio nazis. Valencia, Ediciones Episteme, 1997.
Schwartz, Ben. Best american comics criticism. Seattle, Fantagraphic Books, 2010.
Semprún, Jorge. La escritura o la vida. Barcelona, Tusquets, 1995.
Sontag, Susan. Sobre la fotografía. Barcelona, De bolsillo, 2011.
Spiegelman, Art. Maus. Barcelona, Reservoir Books, 2015.
Spiegelman, Art. Metamaus. Barcelona, Reservoir Books, 2019.
Todorov, Tzvetan. Los abusos de la memoria. Barcelona, Paidós, 2008.
Van Der Linden, Sophie. Lire l’ Album. Paris, L’Atelier du poisson soluble, 2006.
Vetö, Silvana. “Maus y la ética de la representación después del Holocausto Narrativas post-traumáticas, elaboración y post-memoria”. Liminales. Escritos sobre psicología y sociedad, vol. 1, n.º1, 2012, pp. 71-113.
Wieviorka, Annette. L’ère du témoin. París, Plon, 1998.
Yosef, Raz. “War Fantasies: Memory, Trauma and Ethics in Ari Folman’s Waltz with Bashir”. Journal of Modern Jewish Studies, vol. 9, n.º3, 2010, pp. 311-326. https://doi.org/10.1080/14725886.2010.51844
Young, James. “The Holocaust as a Vicarious Past: Art Spiegelman’s Maus and the Afterimages of History”. Critical Inquiry, n.º 24, 1998, pp. 666-99.
Young, James. At Memory's Edge: After-Images of the Holocaust in Contemporary Art and Architecture. New Haven & London, Yale University Press, 2000.
Young, James. “The Holocaust as vicarious past: Restoring the voices of memory to history”. Judaism: A Quarterly Journal of Jewish Life and Thought, vol. 1, n.º 51, 2002, pp. 71-87.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.