An alert radar: Anclajes in the critical agenda of contemporary literary studies
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2021-25312Keywords:
academic journals, cultural magazines, literary criticism, XXI CenturyAbstract
Academic journals differ only in some criteria and formal aspects from cultural or literary journals. In both cases, they install or consolidate theoretical and critical lines. The anniversary of Anclajes offers an opportunity to review some of these lines in relation to literary studies on contemporaneity.
Downloads
References
Alcívar Bellolio, Daniela. “Paisajes de la crisis, crisis de los afectos: El aire deSergio Chejfec”. Anclajes,vol. XX, n.° 2, mayo-agosto 2016, pp. 1-16, https://doi.org/10.19137/anclajes-2016-2021
Biancotto, Natalia: “Escenas singulares de una infancia compartida: las autobiografías de Victoria y Silvina Ocampo”. Anclajes, vol.XIX, n.° 1, julio 2015, pp.1-13. https://doi.org/10.19137/anclajes-2015-1911.
Calarco, Matthew. Zoographies. The Question of the Animal from Heidegger to Derrida. New York, Columbia University Press, 2008.
Criach, Sofía. “Animal/humano: proximidades y fronteras en Mundo animal y otros textosde Antonio Di Benedetto”. Anclajes, vol. XXII, n.° 2, mayo-agosto 2018, pp.35-56, https://doi.org/10.19137/anclajes-2018-2223.
Lacalle, Juan Manuel y Mariano Alejandro Vilar. “Estudios literarios y lectura dis¬tante: un primer acercamiento a la actualidad de la investigación en las revistas académicas argentinas”. Anclajes, vol. XXIII, n.°1, enero-abril 2019, pp. 19-40,https://doi.org/10.19137/anclajes-2019-2312.
Foucault, Michel. Tecnologías del yo y otros textos afines. Barcelona, Paidós Ibérica, 1982.
Foucault, Michel. “La escritura de sí”. Estética, ética y hermenéutica. Barcelona, Paidós,1999, pp. 289-305.
Galettini, Azucena. “Paisaje, cuerpo y residuos en Los pies de San Juan, de Eduardo Lalo”.Anclajes, vol. XXV, n.° 2, mayo-agosto 2021, pp. 197-212, https://doi.org/10.19137/anclajes-2021-25213.
Giordano, Alberto. El giro autobiográfico de la literatura argentina actual. Buenos Aires, Mansalva, 2008.
Giordano, Alberto. “Ricardo Güiraldes en su Diario: los ejercicios espirituales de un hombre de letras”. Anclajes, vol. XIII, n.° 13, 2009, pp. 115-127.
Giorgi, Gabriel. Formas comunes: animalidad, cultura, biopolítica. Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2014.
Giorgi, Gabriel y Rodríguez, Fermín (comps). Ensayos sobre biopolítica. Excesosde vida.Buenos Aires, Paidós, 2007.
Keizman, Betina. “Sensibilidades y rearticulaciones humanas y no humanas en lanarrativa de Cristina Rivera Garza”. Anclajes, vol. XXIV, n.° 3, septiembre-diciembre2020, pp. 189-203, https://doi.org/10.19137/anclajes-2020-24312.
Lejeune, Philippe. “El pacto autobiográfico”. La autobiografía y sus problemas teóricos. Estudios e investigación documental. Barcelona,Anthropos, 1991, pp. 47-81.
Maccioni, Franca. “En el umbral de las voces anfibias: el imaginario acuático en la poesía argentina contemporánea”. Anclajes, vol. XX, n.° 2, mayo-agosto 2016, pp. 33-50, https://doi.org/10.19137/anclajes-2016-2023.
Rodríguez, Fermín A. “La gran vida: La introducción de Rodolfo Fogwill”. Anclajes, vol.XXV, n.° 1, enero-abril 2021, pp. 113-128,https://doi.org/10.19137/anclajes-2021-2519.
Sánchez Idiart, Cecilia. “La captura de lo imperceptible. Vida, política y afecto en las ficciones de Alan Pauls”. Anclajes, vol. XXII, n.°2, mayo-agosto 2018, pp. 83-96.
Yelin, Julieta. “Kafka y el ocaso de la metáfora animal. Notas sobre la voz narradoraen ´Investigaciones de un perro´”. Anclajes, vol. XV, n.° 1, julio 2011, pp. 81-93.
Yelin, Julieta. La letra salvaje: ensayos sobre literatura y animalidad. Rosario, Beatriz ViterboEditora, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.