Mirta Rosenberg's Crumbs. Lesbian Traces in her Poetics of the Eighties

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2022-26110

Keywords:

Argentine poetry, Mirta Rosenberg, LGBT and Queer Literary Studies, Lesbian affectivity

Abstract

The 1980s was a turning point for Argentine poetry. Marked by the public reappearance of words, ideas, and voices that had been silenced during the military dictatorship, there was also —as Alicia Genovese pointed out in La doble voz (1998)— the publication of numerous collections of poems written and signed by women authors. In this article I maintain that another remarkable phenomenon occurred within the same time frame and context, though for decades apparently unnoticed by poetry critics: more frequently and explicitly there appeared traces of lesbian sensibilities, bodies, affectivities and desires that began to modulate a heterogeneous yet multiple voice. I propose reading Mirta Rosenberg's work published in that decade —the poetry collections Pasajes (1984) and Madam (1988)— highlighting lesbian nuances which run sublty through the verses and structure one of the most influential and irreverent voices of Argentine poetry in recent years.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ayelén Marina Pampín, Instituto de Literatura Hispanoamericana, Universidad de Buenos Aires

Licenciada en Letras y doctoranda en Literatura por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires (UBA), Argentina. Especialista en Comunicación, Géneros y Sexualidades por la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires (2018). En 2019 recibió una beca de la UBA para llevar a cabo el Doctorado en Literatura, con un proyecto denominado “Cuerpos, deseos y subjetividades lesbianas en la poesía argentina (1970-2010)”, radicado en el Instituto de Literatura Hispanoamericana (FFyL – UBA). Publicó varios artículos en los que trabaja desde una perspectiva feminista queer la articulación de experiencias de las sexualidades disidentes en el lenguaje poético. Escribió dos libros de poesía: Las manadas (2018) y El silencio una piel (2020).

References

Ahmed, Sarah. La política cultural de las emociones. 2004. México, UNAM, 2018.

Arnés, Laura. Ficciones lesbianas. Literatura y afectos en la cultura argentina. Buenos Aires, Madreselva, 2016.

Bellessi, Diana. Tener lo que se tiene. Córdoba, Adriana Hidalgo, 2009.

Butler, Judith. Deshacer el género. 2004. Barcelona, Paidós, 2006.

Butler, Judith. El género en disputa. Barcelona, Paidós, 1990.

Cano, Virginia. Ética tortillera: ensayos en torno al ethos y la lengua de las amantes. Buenos Aires, Madreselva, 2015.

Dahbar, M. Victoria. Marcos temporales de la violencia. Hacia una configuración de lo humano-inhumano. Buenos Aires, Teseo, 2020.

Deleuze, Gilles. En medio de Spinoza. Buenos Aires, Cactus, 2003.

flores, val. Interruqciones. Ensayos de poética activista. Escritura, política, pedagogía. Neuquén, La mondonga dark, 2013.

Freeman, Elizabeth. Time binds. Queer Temporalities, Queer Histories. Durham, Duke University Press, 2010.

Genovese, Alicia. La doble voz. Poetas argentinas contemporáneas. 1998. Córdoba, Eduvim, 2015.

Jiménez España, Paula. “Sin repetir y sin soplar”. Página 12, Buenos Aires, 5 de julio de 2019.

Kosofsky Sedgwick, Eve. Epistemología del armario. 1990. Barcelona, De la tempestad ediciones, 1998.

Kosofsky Sedgwick, Eve. Touching Feeling: Affect, Pedagogy, Performativity. Durham, Duke University Press, 2003.

Love, Heather. Sintiéndose rezagad*. La pérdida y las políticas de la historia queer. S/f, http://hermosxsperdedorxs.tumblr.com/post/89136655072/sintiendose-rezagad-lap%C3%A9rdida-y-las-politicas

Mallol, Anahí. "Escritura y subjetividad. Poetas argentinas en los 80: entre la lírica y los géneros menores". Inti: Revista de literatura hispánica, n° 52, año 2000, p. 33-56.

Mallol, Anahí. “Lo que sólo las chicas saben. El amor entre mujeres en las poetas jóvenes de los 90”. Lectures du genre, nº 10, 2013, pp. 84-92.

Masiello, Francine. El cuerpo de la voz (poesía, ética y cultura), Rosario, Beatriz Viterbo Editora, 2013.

Meschonnic, Henri. La poética como crítica del sentido. Buenos Aires, Mármol izquierdo, 2007.

Molloy, Sylvia. "De Safo a Baffo. La diversión de lo sexual en Alejandra Pizarnik". Sexo y sexualidades en América Latina, compilado por Daniel Balderson y Donna J. Guy. Buenos Aires, Paidós, 1998, pp. 357-367.

Molloy, Sylvia. En breve cárcel. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2011.

Rais, Hilda. “Lesbianismo. Apuntes para una discusión feminista”. Potencia Tortillera. http://potenciatortillera.blogspot.com/1984/11/hilda-rais.html

Rich, Adrienne. “Compulsory heterosexuality and lesbian existence”. Signs: journal of women un culture and society, vol 5, n°4, University of Chicago, 1980, pp. 631-660.

Richard, Nelly. Feminismo, género y diferencia(s). Santiago de Chile, Palinodia, 2008.

Roffé, Reina. Monte de Venus. Buenos Aires, Corregidor, 1976.

Rosenberg, Mirta. El árbol de palabras. Buenos Aires, Bajo la luna, 2018.

Sáez, Javier. Teoría queer y psicoanálisis. Madrid, Síntesis, 2008.

Suarez Briones, Beatriz (ed.). Las lesbianas (no) somos mujeres. Barcelona, Icaria, 2013.

Wittig, Monique. El pensamiento heterosexual y otros ensayos. 1992. Madrid, Egales, 2006.

Published

2022-01-01

How to Cite

Pampín, A. M. (2022). Mirta Rosenberg’s Crumbs. Lesbian Traces in her Poetics of the Eighties. Anclajes , 26(1), 141–154. https://doi.org/10.19137/anclajes-2022-26110