Landscape, body and waste in Los pies de San Juan, by Eduardo Lalo
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2021-25213Keywords:
Puerto Rican Literature, Eduardo Lalo, landscape, city, fragmentationAbstract
Los pies de San Juan by Eduardo Lalo is a hybrid work: it has been variously described as a photographic essay, an artist book, a chronicle-book, a performance album and a book-object. In this work emerges an obsession for detail and fragmentation, which makes it impossible to construct a global image of a San Juan of Puerto Rico that is explored on foot, camera at hand, in search of marks in the ground, waste and traces of decadence, rather than through panoramic views. This essay will analyze this sense of fragmentation and waste, taking into account the photographic repertoire but mainly focusing on the written reflections that accompany it. The cityscape is constructed as an “anti-postcard”, in which the parts selected never allow us to see a whole, and in which Lalo’s cosmovision of the subject “being” the city establishes a fusion between body and city.Downloads
References
Benjamin, Walter. Libro de los Pasajes. Madrid, Akal, 2005.
Berger, John. Modos de ver. Barcelona, Gustavo Gili, 2000.
Bourriaud, Nicolas. La exforma. Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2015.
Caballero Wangüemert, María. “Eduardo Lalo: una mirada desde La isla silente hasta Los pies de San Juan”. Revista letral, n.º 6, 2011, pp. 45-56, https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/59288/3642-7987-1-SM.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cosgrove, Denis. “Observando la naturaleza: el paisaje y el sentido europeo de la vista”. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, n.º 34, 2002, pp. 63-89, https://bage.age-geografia.es/ojs/index.php/bage/article/view/428.
Cosgrove, Denis. “Landscape and landschaft”, Boletín del Germanic History Institute, n.º 35, (otoño) 2004, pp. 57-71.
Cosgrove, Denis. Social Formation and Symbolic Landscape. Madison Wisconsin, The University of Wisconsin Press, 1984.
Duchesne Winter, Juan. “Desde donde alguien para leer a Eduardo Lalo”. Katatay
vol. IV n.º 6, 2008, pp. 7-16.
Giménez, Gilberto. “Cultura, territorio y migraciones. Aproximaciones teóricas”, Alteridades, vol. 11, n.º 22, julio-diciembre, 2001, pp. 5-14.
Izquierdo, Yolanda. “Prólogo”, Eduardo Lalo, La isla silente. San Juan, Isla Negra, 2002, pp. XI-XVII.
Lalo, Eduardo. En el Burger King de la calle San Francisco en La isla silente. San Juan, Isla Negra, 2002.
Lalo, Eduardo. Los pies de San Juan. San Juan, Tal Cual, 2002.
Nancy, Jean-Luc. Corpus. Madrid, Arena Libros, 2003.
Nancy, Jean-Luc. 58 indicios sobre el cuerpo / Extensión del alma. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, La Cebra, 2007.
Noya, Elsa. “Prólogo”, Eduardo Lalo, Simone, Buenos Aires, Corregidor, 2012, pp. 1-16.
Jameson, Fredric Postmodernism, or the Cultural Logic of Late Capitalism. Durham, NC., Duke University Press, 1991.
Roger, Alain. Breve tratado del paisaje. Madrid, Biblioteca Nueva, 2007.
Salgado, César A. “Eduardo Lalo o la ciudadanía que nos falta”, Eduardo Lalo, Intervenciones. Buenos Aires, Corregidor, 2018, pp. 7-18.
Sancholuz, Carolina. “La ciudad interpelada: percepciones de San Juan de Puerto Rico en Eduardo Lalo” Revista Iberoamericana, Vol. LXXXIII, n.º 261, Octubre-Diciembre 2017, pp. 937-950. https://doi.org/10.5195/reviberoamer.2017.7558
Sancholuz, Carolina. “Las ciudades y los ojos: miradas sobre San Juan de Puerto Rico”, Arbor. Revista de Ciencia, Pensamiento y Cultura, vol. CLXXXVI Anexo 2, septiembre-octubre, 2010, pp. 191-205.
Silvestri, Graciela; Aliata, Fernando. El paisaje como cifra de armonía. Buenos Aires, Nueva Visión, 2001.
Sotomayor, Áurea María. “Tinta en reposo. Trazarás poesía en Necrópolis”, Áurea María Sotomayor, Textualidades de Eduardo Lalo: El nómada enamorado del nomos. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, 2020, pp. 361-390. https://www.libros.fahce.unlp.edu.ar/index.php/libros/catalog/book/162
Tineo, Gabriela, y Víctor Conenna. «“Escribo para defender nuestro derecho a la tragedia”. Entrevista a Eduardo Lalo». CELEHIS: Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas, nº 24, 2012, pp. 215–241.
Williams, Raymond. El campo y la ciudad. Buenos Aires, Paidós, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.