From Tijuana to Racalmuto and Barcelona: Federico Campbell, Leonardo Sciascia and the "InfameTurba"
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2021-2528Keywords:
Federico Campbell, Leonardo Sciascia, Infame Turba, authorial strategies, journalism, literary fieldAbstract
Federico Campbell’s interviews of authors such as Manuel Vázquez Montalbán, Juan Marsé and Félix de Azúa (among others) in Barcelona between 1969 and 1970, and the dialogue with Leonardo Sciascia (Racalmuto, 1921) have played a fundamental role in the development of Campbell’s authorial figure. His interest in Spanish and Italian writers (and more generally, in the literary tradition of the two countries) arises from his work as a journalist. However, both his early interest in Barcelona artists and his subsequent study and dissemination of Sciascia's work reveal the development of his own work as a fictional author. Federico Campbell, seemingly through journalistic work alone, performs a metaliterary reflection and, above all, re-signifies his own work as a journalist, giving it the value of a literary learning strategy. His European travels, beyond being an important moment of dissemination for the work of certain authors, can be read a posteriori as part of an authorial strategy to re-situate himself in his own literary field.Downloads
References
Bajtín, Mijail. Teoría y estética de la novela. Madrid, Taurus, 1989.
Bourdieu, Pierre. Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Traducción castellana de Thomas Kauf, Barcelona, Anagrama, 1995.
Campbell, Federico. Conversaciones con escritores. 1972. Ciudad de México, Sello Bermejo, 2004.
Campbell, Federico. “Conversación en Sicilia”. Proceso, 6 jul. 1985
Campbell, Federico. “Dios es un detective”. Proceso, 5 febr. 1983.
Campbell, Federico. “El engranaje es el contexto”. Proceso, 8 abr. 1978.
Campbell, Federico. Infame turba. 1971. Barcelona, Lumen, 1994.
Campbell, Federico. La clave Morse. México, Alfaguara, 2001.
Campbell, Federico. “La frontera sedentaria”. Letras Libres. 2005. https://www.letraslibres.com/mexico/la-frontera-sedentaria>
Campbell, Federico. La invención del poder. México, Aguilar, 1995.
Campbell, Federico. “La mafia más que una organización un comportamiento entre los poderes legales y los extralegales”. Proceso, 17 sept. 1983.
Campbell, Federico. La memoria de Sciascia, 1989. Ciudad de México, Fondo de Cultura Económica, 2004.
Campbell, Federico. “La novela de ambiente judicial”. Proceso, 14 jun. 1986.
Campbell, Federico. Máscara negra. Crimen y poder. México, Editorial Joaquín Mortiz, 1995.
Campbell, Federico. Padre y memoria. Ciudad de México, Ediciones sin nombre, 2009.
Campbell, Federico. Periodismo escrito. México, Alfaguara, 2002.
Campbell, Federico. Pretexta. México, Fondo de Cultura Económica, 1979.
Campbell, Federico. Tijuanenses. México, Editorial Joaquín Moritz, 1989.
Campbell, Federico. Transpeninsular. México, Editorial Joaquín Mortiz, 2000.
Campbell, Federico. “Todo Modo. Italia increíble novela policiaca”. Proceso, 8 jul. 1978.
Castellet, José María. Nueve novísimos. Barcelona, Barral Editores, 1970.
Cota Torres, Édgar. La leyenda negra en la frontera norte de México. Phoenix, Orbis Press, 2007.
Crosthwaite, Luis Humberto. No quiero escribir no quiero. Ediciones del H. Ayuntamiento de Toluca, 1993.
Félix Berumen, Humberto. Tijuana la Horrible: entre la historia y el mito. Tijuana, El Colegio de la Frontera Norte, 2011.
Kristeva, Julia. Le mot, le dialogue et le roman, Semeiotike. Recherches pour une séma-nalyse, Paris, Seuil, 1969.
Maingueneau, Dominique. “Escritor e imagen de autor”. En “La autoría a debate: textualizaciones del cuerpo-corpus” (dossier). Coords. Aina Pérez Fontdevila y Meri Torras Francès. Tropelias. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada 24, 2015, pp. 17-30. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2015241139
Palaversich, Diana. “Ciudades invisibles: Tijuana en la obra de Federico Campbell, Luis Humberto Crosthwaite, Francisco Morales y Heriberto Yépez”, Iberoamericana: América-latina-España-Portugal, vol. 12, n.º 46, 2012, pp. 99-111. https://doi.org/10.18441/ibam.12.2012.46.99-110
Palaversich, Diana. “La vuelta a Tijuana en seis escritores”, Aztlan: a Journal of Chicano Studies, vol. 28, 2003, pp. 97-125.
Pérez Fontdevila, Aina y Meri Torras Francès. “Hacia una biografía del concepto autor”. En Los papeles del autor/a. Marcos teóricos sobre la autoría literaria. Eds. Aina Pérez Fontdevila y Meri Torras Francès. Madrid, Arco Libros, 2016, pp. 11-54.
Pillado, Miguel Ángel.La ciudad de una y mil caras. Nociones de Tijuana y la identidad tijuanense. Tesis doctoral. University of California, Berkeley, 2014.
Ponce, Armando. “¿Por qué leer a Leonardo Sciascia? Federico Campbell responde”. Proceso 19 febrero 2014.
Ritondale, Elena. Fronteras de la posmodernidad mexicana. Tijuana, la representación de la violencia y el mito en la obra de Rosina Conde, Luis Humberto Crosthwaite, Heriberto Yépez, Regina Swain, Rafa Saavedra y Mayra Luna (1990-2015). Tesis doctoral. Barcelona, Universidad Autónoma de Barcelona, 2018.
Salinas Basave, Daniel El lobo en su hora. Tijuana, Secretaría de Cultura, 2016.
Sciascia, Leonardo. Cruciverba. Torino, Einaudi, 1983.
Sciascia, Leonardo. Cronachette. Palermo, Sellerio, 1985
Sciascia, Leonardo. I pugnalatori. Torino, Einaudi, 1976.
Sciascia, Leonardo. Il contesto. Torino, Einaudi, 1971.
Sciascia, Leonardo. Il teatro della memoria. Torino, Einaudi, 1981.
Sciascia, Leonardo. L‘affaire Moro. Palermo, Sellerio, 1978.
Sciascia, Leonardo. Le parrocchie di Regalpetra. Bari, Laterza, 1956.
Sciascia, Leonardo. Morte dell'Inquisitore. Bari, Laterza, 1964.
Sciascia, Leonardo. Nero su nero. Torino, Einaudi, 1979.
Sciascia, Leonardo. Pirandello e la Sicilia. Caltanissetta, Edizioni Salvatore Sciascia, 1961.
Sciascia, Leonardo. Pirandello e il pirandellismo. Caltanissetta, Edizioni Salvatore Sciascia, 1953.
Sciascia, Leonardo. Todo modo. Torino, Einaudi, 1974
Seong, Yu Jin. “La imagen del poder en Pretexta o el cronista enmascarado de Federico Campbell”. Sincronía, n.° 63, 2013. http://sincronia.cucsh.udg.mx/pdf/2013_a/seong_2013_62.pdf
Yépez, Heriberto. Tijuanologías. Mexicali, Universidad Autónoma de Baja California, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.