Versions of the National Criticism: Two Readings of Arte nuevo at the End of the XIX Century

  • Mariano Saba UBA / Conicet

Abstract

At the end of the nineteenth century, two antagonistic factions disputed the hegemony of the Spanish intellectual field: the orthodox Catholic traditionalism and the Krausist liberalism. In such a significant context, to look for evidences of the theoretical confrontation between Marcelino Menéndez y Pelayo and Manuel de la Revilla acquires real importance when trying to understand the origin of opposing viewpoints between the Hispanic critics. Besides, the readings made by Menéndez y Pelayo and Alcántara García on Lope de Vega’s Arte nuevo helps to illustrate the subject by means of an example with precise resonances.

 

Keywords: Spanish criticism in the nineteenth century; Marcelino Menéndez y Pelayo; Manuel de la Revilla; Lope de Vega

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariano Saba, UBA / Conicet

Profesor y Licenciado en Letras por la Universidad de Buenos Aires. Actualmente se desempeña como Ayudante de Primera en la cátedra de Literatura Española II de la Facultad de de Filosofía y Letras de la misma universidad. Forma parte del proyecto UBACyT Historiografías literarias decimonónicas. Los intelectuales y las literaturas nacionales: Marcelino Menéndez Pelayo y Gastón Paris, dirigido por la Dra. Florencia Calvo, y se encuentra realizando el doctorado en la Universidad de Buenos Aires, becado por el Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y radicado en el Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas “Dr. Amado Alonso”. Su tema de tesis indaga la influencia de la obra de Menéndez Pelayo en la obra ensayística y dramática de Miguel de Unamuno.

Published

2012-06-08

How to Cite

Saba, M. (2012). Versions of the National Criticism: Two Readings of Arte nuevo at the End of the XIX Century. Anclajes , 16(1), 53–72. Retrieved from https://ojs.unlpam.edu.ar/index.php/anclajes/article/view/38