Sarah Kay and the voices of childhood in contemporary narrative regarding memory
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2020-2414Keywords:
Carola Martínez Arroyo, Mariana Enríquez, Argentina, Chile, memoriesAbstract
The novel Matilde (2016) by Carola Martínez Arroyo and the story "El ahorcado" (2016) by Mariana Enríquez recapture Sarah Kay drawings to portray childhoods affected by the Chilean and Argentine dictatorships. Our goal is to study the way in which these drawings are appropriated and given new meaning in children’s stories in order to communicate political violence. Based on studies in the field of memory, and with contributions from Paula Caldo (2015) on print culture and the education of female children, this article analyzes how Martínez Arroyo and Enríquez’s texts organize their narratives to challenge the joyful world proposed by a market intended for children and everyday life in the context of dictatorial processes.Downloads
References
Arfuch, Leonor. “(Auto) biografía, memoria e historia”. Clepsidra. Revista interdisciplinaria de estudios sobre memoria n.º 1, 2014, pp. 68-81.
Butler, Judith. El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona, Paidós, 2007.
Caldo, Paula. “El mundo feliz de Sarah Kay o cuando la cultura impresa entretiene y educa a las niñas, Argentina a partir de 1979”. Revista de Estudios de Género. La ventana vol. V, n.º 42, julio-diciembre de 2015, pp. 152-180.
Carli, Sandra. “Notas para pensar la infancia en la Argentina (1983-2001). Figuras de la historia reciente”. La cuestión de la infancia: entre la escuela, la calle y el shopping. Comp. Sandra Carli. Buenos Aires, Paidós, 2006, pp. 19-54.
Cosse, Isabella. Mafalda: Historia social y política. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2014.
Daona, Victoria. “Las voces de la memoria en la novela argentina contemporánea: Militantes, testigos e hijos/as de desaparecidos/as (2000-2014)”. Tesis Doctoral. Universidad Nacional de General Sarmiento, Instituto de Desarrollo Económico y Social (IDES), Buenos Aires, 2015.
De Certeau, Michel. La invención de lo cotidiano. I. Artes del hacer. México, Universidad Iberoamericana, 1980.
Enriquez, Mariana. “El ahorcado”. Golpes: relatos y memorias de la dictadura, compilado por Victoria Torres y Miguel Dalmaroni. Buenos Aires, Seix Barral, 2016, pp. 59-66.
Gamerro, Carlos. “Tierra de la memoria” Suplemento Radar Diario Página 12, 11 de abril de 2010. http://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/libros/103787-2010-04-11.html
García Canclini, Néstor. “El consumo cultural: una propuesta teórica”. El consumo cultural en América Latina. Construcción teórica y líneas de investigación, coordinado por Guillermo Sunkel. Bogotá, Convenio Andrés Bello, 2006, pp. 72-95.
Gociol, Judith e Invernizzi, Hernán. Un golpe a los libros: represión en la cultura durante la última dictadura militar. Buenos Aires, Eudeba, 2002.
Guitelman, Paula. La infancia en la dictadura. Modernidad y conservadurismo en el mundo de Billiken. Buenos Aires, Prometeo Libros, 2006.
Jackson, Rosemary. Fantasy. Literatura y subversión. Buenos Aires, Catálogos, 1986.
Jelin, Elizabeth. Los trabajos de la memoria. Buenos Aires, Siglo XXI, 2002.
Jelin, Ellizabeth. “¿Víctimas, familiares y ciudadanos/as? Las luchas por la legitimidad de la palabra”. Los desaparecidos en la Argentina. Memorias, representaciones e ideas (1983-2008), coordinado por Emilio Crenzel. Buenos Aires, Biblos, 2010, pp. 227-249.
Kaufman, Susana. “Lo legado y lo propio. Lazos familiares y transmisión de memorias”. Subjetividad y figuras de la memoria, compilado por Elizabeth Jelin y Susana Kaufman. Buenos Aires, Siglo XXI, 2006, pp. 47-71.
Martinez Arroyo, Carola. Matilde. Buenos Aires, Norma, 2016.
Minzi, Viviana. “Los chicos según la publicidad. Representaciones de infancia en el discurso del mercado de productos para niños”. La cuestión de la infancia: entre la escuela, la calle y el shopping, compilado por Sandra Carli. Buenos Aires, Paidós, 2006, pp. 209-240.
Nofal, Rossana. “Literatura para chicos y memorias: colección de lecturas”. Subjetividad y figuras de la memoria, compilado por Elizabeth Jelin y Susana Kaufman. Buenos Aires, Siglo XXI, 2006, pp. 111-129
Nofal, Rossana. “Literatura y Testimonio”. La investigación literaria. Problemas iniciales de una práctica, dirigido por Miguel Dalmaroni. Santa Fe, Ediciones Universidad Nacional del Litoral, 2009, pp. 147-164.
Nofal, Rossana. “Configuraciones metafóricas en la narrativa argentina sobre memorias de dictadura”. Kamchatka Revista de análisis cultural n.º 6, Diciembre 2015, pp. 835-851. doi: /10.7203/KAM.6.7603
Paradiso, Ana. “Marcas del mundo feliz de Sarah Kay”. Página 12 Rosario|12, 25 de julio de 2015. https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/rosario/25-50299-2015-07-25.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.