Masculine Violence and Homoeroticism: from Mauricio Wacquez to Daniel O’Hara
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2018-2235Keywords:
“La sonrisa vertical”, Spanish Literature, Sexual Minorities, 21st Century, SpainAbstract
Analysis of a pioneering novel in the representation of male homoeroticism, Ella o el sueño de nadie (1983), by Chilean author Mauricio Wacquez, in contraposition to the short story “Rapsodia metropolitan” (2007), by Barcelonese writer Daniel O’Hara, both published in “La sonrisa vertical” [“Vertical Smile”], one of the most important Hispanic erotic collections of the last quarter of the 20th century. These fictions, focused on the representation of a violent heterodox masculinity -and published almost a quarter of a century apart- and transgressive because of their visibilization of homoerotic practices, are still far from any type of vindication of a minority sexuality.
Downloads
References
Arana Freire, Elsa. “Frente a un hombre armado. Entrevista póstuma a Mauricio Wacquez”. El Mercurio. 25 de marzo de 2001. Memoria Chilena. Biblioteca Digital de Chile, http://www.memoriachilena.cl/602/w3-printer-83225.html, consultado 12/06/18.
Arisó Sinués, Olga y Rafael M. Mérida Jiménez. Los géneros de la violencia. Una reflexión queer sobre la “violencia de género”. Egales, 2010.
Ayén, Xavi. Aquellos años del boom. García Márquez, Vargas Llosa y el grupo de amigos que lo cambiaron todo. RBA, 2014.
Blanco, Fernando A. “Secretos y goces en la nación literaria”. Iberoamericana. América Latina, España, Portugal: Ensayos sobre letras, historia y sociedad. Notas. Reseñas Iberoamericanas, nº 18, 2005, pp. 127-144. JSTOR, https://www.jstor.org/stable/41675747
Borges, Jorge Luis. “La forma de la espada”. Ficciones. 1944. Alianza, 1991, pp. 133-140.
Brant, Herbert J. “The mark of the Phallushomoerotic Desire in Borges’ ‘La forma de la espada’”. Chasqui: Revista de Literatura Latinoamericana, vol. 25, nº 1, 1996, pp. 25-38.
Cortés, José Miguel G. “¿Héroes caídos? Masculinidad y representación”. Héroes caídos. Masculinidad y representación. Editor José Miguel G. Cortés. Espai d’Art Contemporani de Castelló, 2002, pp. 20-131.
Dendle, Brian J. “La última novela de Mauricio Wacquez: Epifanía de una sombra”. Revista Chilena de Literatura, nº 60, 2002, pp. 87-99. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/40357032.
Gimeno, Beatriz. Historia y análisis político del lesbianismo. La liberación de una generación. Gedisa, 2005.
Hernández, Fernando et al. “El papel de la violencia en el aprendizaje de las masculinidades”. Revista de Educación, nº 342, 2007, pp.103-125. http://www.revistaeducacion.mec.es/re342_06.html, consultado 12/06/18.
Martínez Expósito, Alfredo. Los escribas furiosos. Configuraciones homoeróticas en la narrativa española. University Press of the South, 1998.
Mendicutti, Eduardo. “Apuntes para una aproximación a la literatura gay”. Cultura, homosexualidad y homofobia. Perspectivas gais. Vol. I. Editor Félix Rodríguez González. Laertes, 2007, pp. 81-86.
Mira, Alberto. Para entendernos. Diccionario de cultura homosexual, gay y lésbica. 1999. La Tempestad, 2002.
O’Hara, Daniel. “Rapsodia metropolitana”. Cuentos eróticos de San Valentín. Tusquets, 2007, pp. 35-47.
Sáez, Javier y Sejo Carrascosa. Por el culo. Políticas anales. Egales, 2011.
Segarra, Marta. Teoría de los cuerpos agujereados. Melusina, 2014.
Shaw, Donald L. Nueva narrativa hispanoamericana. Boom. Posboom. Posmodernismo. Cátedra, 1999.
Wacquez, Mauricio. Ella o el sueño de nadie. Tusquets, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.