Portraits of Artists and Intellectuals in Georgina Durand’s Mis entrevistas (1943)

  • Claudia Darrigrandi Universidad Finis Terrae
  • Antonia Viu Universidad Adolfo Ibáñez, Santiago de Chile

DOI:

https://doi.org/10.19137/2017-2134

Keywords:

Georgina Durand, Chilean Press, interview, 20th Century, Chile

Abstract

This paper focuses on the work of Chilean journalist Georgina Durand, pseudonym for Raquel Delaporte Prieto (1893-?), in particular on a series of interviews published in the newspaper La Nación (Chile) in the last century in the late thirties and early forties. On the one hand, the paper analyzes the creation of biographical profiles of her interviewees as professional artists and intellectuals, conveying information to create cannons and hierarchies for emerging fields of knowledge at that time. On the other hand, attention is given to her role as interviewer and as a professional in a work and social context in which women’s participation in the public arena was still contested. In this context, it also considers the rules governing what can and cannot be said, the tensions between public and private spheres, and the potential relationship between the journalist and her readers. In the end, one could suggest that Durand achieves a balance between “correct” practice as a professional journalist, particularly in the production of her interviews, and the construction of a subjectivity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Darrigrandi, Universidad Finis Terrae

Licenciada en Historia por la Universidad Católica de Chile (1999) y Ph.D por la Universidad de California, Davis (2009). Es Directora del Centro de Investigación y Documentación de la Facultad de Comunicaciones y Humanidades de la Universidad Finis Terrae (CIDOC). Entre sus publicaciones destacan: Huellas en la ciudad: Santiago de Chile y Buenos Aires, 1880-1935 (Cuarto Propio, 2014), la coedición de Escrituras a ras de suelo. Crónica latinoamericana del siglo XX (Ediciones UFT, 2014) y diversos artículos en revistas especializadas como Revista Iberoamericana, Cuadernos de Literatura, Anales de Literatura Chilena, Taller de Letras, Estudios. Revista de Investigaciones Literarias y Culturales. También ha publicado en volúmenes editados sobre ciudad y literatura, masculinidades del siglo XIX y sobre estudios culturales latinoamericanos.

Antonia Viu, Universidad Adolfo Ibáñez, Santiago de Chile

Master of Arts in Spanish-American Literature de Washington University in St. Louis y Doctora en Literatura por la Universidad de Chile. Profesora Asociada del Departamento de Literatura de la Universidad Adolfo Ibáñez. Su investigación se ha centrado en narrativas chilenas del siglo XX y actualmente realiza una investigación sobre lectores y audiencias en la narrativa y el campo cultural chilenos en la primera mitad del dicho siglo. Es autora de Imaginar el pasado, decir el presente. La novela histórica chilena (1985-2003) (Ril, 2007), coeditora de Escrituras a ras de suelo. Crónica Latinoamericana del siglo XX (Ediciones Finis Terrae 2014) y de Territorios del Tiempo: Historia, escritura e imaginarios en la narrativa de Antonio Gil (Dibam, 2013).

Published

2017-10-09

How to Cite

Darrigrandi, C., & Viu, A. (2017). Portraits of Artists and Intellectuals in Georgina Durand’s Mis entrevistas (1943). Anclajes , 21(3), 43–60. https://doi.org/10.19137/2017-2134