The poetic look and El Rastro of Ramón Gómez de la Serna: Tradition and Modernity

  • Eloy Martos Núñez Universidad de Extremadura
  • Aitana Martos García Universidad de Almería

Keywords:

Ramón Gómez de la Serna, Spanish literature, kitsch, 20th century, post-modernity

Abstract

This paper addresses the role of the poetics of objects in relation to El Rastro by Ramón Gómez de la Serna, published in 1914. The author sketches the poetics of everyday objects in keeping with the aesthetics of the "objet trouvé," seeking to broaden and, in turn, challenge the limits of art. Both this aspect and the catalog of objects described in the work are discussed, and analysis is made of the predominant kitsch images in the text. This perspective has resulted in a new poetic viewpoint, in tune with classical avant-garde trends, contemporary aesthetic tendencies, and post-modernity.

DOI: http://dx.doi.org/10.19137/anclajes-2016-2033

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eloy Martos Núñez, Universidad de Extremadura

Doctor en Filología y Profesor Titular en la Universidad de Extremadura, donde dirige el Grupo de Investigación GIAL. Especialista en Filología, Educación lingüística y literaria, Literatura Tradicional. Ha dirigido proyectos de investigación e impartido cursos sobre literatura en distintas universidades españolas y extranjeras, y es codirector del Diccionario de nuevas formas de lectura y escritura.

Aitana Martos García, Universidad de Almería

Profesora de la Universidad de Almería donde es miembro del Grupo de Investigación Cultura escrita, oral y mediática. Especialista en Nuevas formas de lectura y escritura, obtuvo la Beca Europea Euroditions con un trabajo sobre el Quijote. Autora de diversas publicaciones y colaboradora del proyecto europeo L´Aqua.

Published

2016-12-02

How to Cite

Martos Núñez, E., & Martos García, A. (2016). The poetic look and El Rastro of Ramón Gómez de la Serna: Tradition and Modernity. Anclajes , 20(3), 43–58. Retrieved from https://ojs.unlpam.edu.ar/index.php/anclajes/article/view/1234