Text production in border contexts according to the urban/rural character of the school: a multiple case study

  • Mahira Melisa Gonzalez Bruzzese Universidad de la República, Uruguay
  • Carla Magali Custodio Marcelino Universidad de la República, Uruguay
  • Tabaré Fernández Aguerre Universidad de la República, Uruguay

DOI:

https://doi.org/10.19137/els-2023-222202

Keywords:

bilingualism, written compositions, rural education

Abstract

This work presents the results of an investigation carried out in 2018 which objective was to analyze the differences in written productions between monolingual and bilingual children in different contexts. The universe of study includes 57 fourth graders from four schools in the northeast region of Uruguay. The techniques used included, on the one hand, standardized questionnaires for mothers and children to find out the linguistic varieties having been used by both, the sex of the child, the age of the mother and the household socioeconomic status. On the other hand, children’s written productions were analyzed through the dimensions considered by UMRE (Educational Outcomes Measurement Unit) in 1998. The texts reflected linguistic varieties different from Spanish in the text,. Besides, significant differences were found both between written productions made by both users and non-users of portuñol as well as regarding between border and non-border schools. Likewise, the dissimilarities as for between urban and rural schools were not substantial.

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Author Biographies

Mahira Melisa Gonzalez Bruzzese, Universidad de la República, Uruguay

Licenciada en Sociología, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de la República (Udelar). Magíster en Gestión Educativa, Universidad ORT. Estudiante de doctorado en sociología por la Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de la República. Profesor, asistente, Núcleo de Estudios Interdisciplinarios sobre Sociedad, Educación y Lenguaje en Frontera, Centro Universitario Regional Noreste, Sede Rivera, Universidad de la República.

Carla Magali Custodio Marcelino, Universidad de la República, Uruguay

Licenciada en Lingüística Opción Investigación (Universidad de la República, 2008). Licenciada en Lingüística Opción Docencia en Portugués (Universidad de la República, 2013). Docente en actividad desde 2009 en instituciones de Educación Secundaria y Universidad del Trabajo de Uruguay. En formación Docente desde el 2013, primeramente, en el profesorado de portugués (CeRP del Norte). Posteriormente, en el profesorado de Idioma Español donde me desempeño actualmente principalmente en el área de Sociolingüística e Historia de la Lengua. Centro Regional de Profesores del Norte (CeRP del Norte, Rivera).

Tabaré Fernández Aguerre, Universidad de la República, Uruguay

Licenciado en Sociología, Universidad de la República, Uruguay (1991). Magister en Ciencias Sociales, ILADES/Universidad Alberto Hurtado, Chile (1995). Doctor en Sociología, El Colegio de México (2004). Profesor Titular de Sociología e Investigador con Dedicación Total en el Departamento de Sociología, Facultad de Ciencias Sociales (Universidad de la República, Uruguay). Investigador del Nivel II del Sistema Nacional de Investigadores (2008-2023). Coordinador del Grupo de Investigación sobre Territorios, Desigualdades y Transiciones (TDT) y corresponsable del PDU Núcleo de Estudios Interdisciplinarios sobre Sociedad Educación y Lenguaje en Frontera (NEISELF), Centro Universitario Regional (CENUR) Noreste, Sede Rivera, Universidad de la República. Fue Coordinador de PISA en Uruguay (2007) y Presidente de la Comisión Coordinadora del Interior (CCI) de la Universidad de la República (2014-2017) y Director del Departamento de Sociología (2019). Es miembro de la Comisión Académica del Ciclo Inicial Optativo del Área Social del CENUR Noreste en representación de la Facultad de Ciencias Sociales. Se especializa en temas de desigualdad educativa y pobreza.

Published

2023-10-20