Resumptive strategies in the heterogeneous classroom

  • María Cecilia Gaiser Departamento de Letras, Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de La Pampa, Argentina

Keywords:

teaching, writing, abstract, inclusion, high school level, resumptive strategies, heterogeneous classroom

Abstract

We consider that formal instruction of certain school genres contributes to cognition. Having this in mind, we aim to offer a set of didactic strategies to address the abstract genre since: it is a popular genre at school; it allows to diagnose, analyse and assess both reading and writing; it works as a learning strategy and a studying technique; and it enables the production of other genres. Previous informal surveys showed that it is a genre of wide discursive circulation, but of little or no teaching. In this context, the heterogeneous classroom of current High School, requires the explicit and systematic teaching of this genre, the presentation of exemplary models and ways of proceeding for their realization, collective resolution and tuition in the learning process to gradually achieve the path from heteronomy to autonomy in its production. Likewise, it demands flexibility in the types of resolutions, plasticity linked to the development of diverse strategies and alternative resumptive forms attending to the diversity of capabilities within the class group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Cecilia Gaiser, Departamento de Letras, Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de La Pampa, Argentina

Doctora en Letras por la Universidad Nacional de La Plata y Profesora en Letras por la Universidad Nacional de La Pampa. Se desempeña como Jefa de trabajos prácticos en Gramática I y como Adjunta en Taller I:
comprensión y producción de textos y Práctica II en la Universidad Nacional de La Pampa. Fue Becaria Interna Doctoral de Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, co-directora del Proyecto Estudio del léxico en el habla del santarroseño (Segunda Etapa), investigadora en varios proyectos de investigación y actualmente participa del Proyecto de investigación “La escritura en clave de géneros. Abordajes didácticos”. Registra participaciones como expositora en diversas reuniones científicas y ha publicado artículos relativos al tema de la enseñanza de la escritura y de la gramática. Es autora del libro Incidencia de la reflexión metalingüística en el mejoramiento de las prácticas de escritura en el nivel universitario: el rol del conocimiento gramatical, EdUNLPam, 2017; colaboradora de Umbrales para un diálogo. Lengua y Literatura en la escuela secundaria, EdUNLPam, 2017; coautora de La argumentación en foco: gramática, texto y discurso. Propuestas para el aula, Teseo, 2021 y co-compiladora de Propuestas didácticas para el aula de Lengua y Literatura. Bitácora de viaje para las desafiantes aguas de la docencia, EdUNLPam, 2022.

Published

2023-10-20