Tensions between institutional frameworks and teaching practices before, during and after the pandemic: the case of Block III of the Language and Literature Teaching course at the Universidad Nacional de General Sarmiento, Argentina

  • Lourdes Morán Universidad Nacional de General Sarmiento / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina
  • Guadalupe Alvarez Universidad Nacional de General Sarmiento / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina

Keywords:

university, teaching methods, teaching practices, educational technology, hybrid education

Abstract

The institutional actions generated in the universities during 2020 isolation period have been multiple and cover various dimensions. With the return to face-to-face teaching, hybrid modalities have emerged, so that some of the institutional actions persist, while others have been adapted or eliminated. In this context of new institutional scenarios, it is central to ask how the institutional impressions and regulations about the modes of the teaching task influence didactical configurations. Thus, resorting to autoethnographic narratives, we propose to analyze before, during and after the pandemic the case of Block III of Language and Literature Teaching at Universidad Nacional de General Sarmiento. This study shows that pedagogical practice is a situated practice that responds to a particular context. It also provided evidence that institutional style is one of the fundamental dimensions for understanding this context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lourdes Morán, Universidad Nacional de General Sarmiento / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina

Docente de la Diplomatura Superior en Enseñanza de las Asignaturas en el Contexto Digital de la Universidad Nacional de General Sarmiento. Investigadora Asistente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) en el área de Psicología y Ciencias de la Educación. Asesora Pedagógica en la Facultad de Odontología de la Universidad de Buenos Aires (FOUBA) Las áreas de desempeño son la investigación, la formación docente y la reflexión didáctica acerca de las prácticas de la enseñanza en contextos digitales y escenarios emergentes del nivel superior. Como investigadora aborda las configuraciones didácticas y las transformaciones en las prácticas pedagógicas que se evidencian en el nivel superior en escenarios de formación híbridos. Como profesora acompaña la formación docente en el diseño de propuestas educativas innovadoras.

Guadalupe Alvarez, Universidad Nacional de General Sarmiento / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina

Investigadora Independiente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) en el área de Psicología y Ciencias de la Educación, e Investigadora-Docente (Adjunta regular) en el Instituto
del Desarrollo Humano de la Universidad Nacional de General Sarmiento (UNGS), donde está a cargo de Tecnología Educativa. Coordinadora académica de la Diplomatura universitaria en enseñanza de las asignaturas en el contexto digital de la UNGS e investigadora responsable del Grupo PLECdi, que trabaja las pedagogías de la lectura y la escritura en la cultura digital (https://grupoplecdi.wixsite.com/sitio). Sus principales líneas de investigación se centran en la enseñanza mediada por tecnologías digitales. En la actualidad, estudia las prácticas de enseñanza y aprendizaje virtuales de la escritura académica. Ha publicado diferentes libros, capítulos, artículos y otras producciones sobre estas temáticas; recientemente el libro Enseñanza virtual: 27 preguntas y respuestas (2021), editado por El Ateneo.

Published

2023-05-29