Right to higher education: flexibility of the curriculum, graduation and technological mediations

  • Alejandra Camors Universidad Nacional de Misiones, Argentina
  • Walter Marcelo Campi Universidad Nacional de Quilmes, Argentina
  • Alejandra Marquez Universidad Nacional de Catamarca, Argentina

Keywords:

higher education, curriculum, pedagogical mediations, graduation

Abstract

In an international context of increasing pressure from transnational organizations such as the World Trade Organization through the General Agreement on Tariffs and Trade (GATT), Argentine higher education is characterized in its historical development as a citizen’s right and not as a transnational commodity. The history of Argentine higher education is the history of access to a right, and educational technology and distance education have contributed and continue to contribute solutions to this mission. It is because of its status as a right that higher education institutions must invest all the means at their disposal to ensure that students have access to it without any kind of restriction, as regulated by the Higher Education Law. They must also guarantee the graduation of their students so that access to the right is not an empty discourse. One tool available for this purpose is curricular flexibilization, which makes it possible to respect the motivations and pace of each student together with an autonomous administration of time and space that is not expulsive. The autonomous management of the curriculum is also enhanced by the use of technological mediations that make it possible to articulate physical presence with virtual presence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alejandra Camors, Universidad Nacional de Misiones, Argentina

Profesora en Educación Tecnológica, Facultad de Arte y Diseño, Universidad Nacional de Misiones. Especialista en Enseñanza en Entornos Virtuales (Organización de Estados Iberoamericanos). Especialista en
Educación y Nuevas Tecnologías (Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales). Especialista en Educación Tecnológica (Universidad Nacional de Misiones). Tesista de la Maestría en Enseñanza en Escenarios Digitales (Universidad Nacional de Patagonia Austral). Profesora de Grado y Posgrado; Coordinadora General del Área Educación a Distancia y Secretaria de Investigación de la Facultad de Arte y Diseño de la Universidad Nacional de Misiones. Investigadora categoría III del Programa Nacional de Incentivos, dirige y co-dirige Proyectos de Investigación Educativa vinculados a Educación y Tecnología.

Walter Marcelo Campi, Universidad Nacional de Quilmes, Argentina

Maestro de Artes Visuales y Profesor de Artes Plásticas (Escuela Municipal de Bellas Artes, Quilmes). Licenciado en Educación, Universidad Nacional de Quilmes. Especialista en Informática Educativa, CEI, Quilmes. Magíster en Educación y Comunicación, Universidad Nacional de Educación a Distancia, España. Doctor en Formación del Profesorado y TIC, Universidad de Extremadura, España. Investiga problemáticas en torno a la educación mediada por tecnologías, el arte y el uso de herramientas y estándares libres.

Alejandra Marquez, Universidad Nacional de Catamarca, Argentina

Profesora y Licenciada en Letras por la Universidad Nacional de Catamarca. Diplomada de Posgrado en Educación y Nuevas Tecnologías (Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales). Especialista en Educación
y Nuevas Tecnologías (Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales). Magíster en Enseñanza de la Lengua y la Literatura, Facultad de Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de Rosario. Investiga la
lectura y escritura mediadas por tecnologías digitales.

Published

2023-05-29