Educational technology and syllabus Internationalization

  • Marcela Adriana Tagua Universidad Nacional de Cuyo, Argentina
  • Patricia Roberta de Almeida Castro Machado Universidade Federal de Goiás, Brasil
  • Nora Dari Universidad Nacional de Quilmes / Universidad Tecnológica Nacional, Facultad Regional Avellaneda, Argentina

Keywords:

higher education, educational technology, planning of education, student mobility, syllabus

Abstract

We analyze a proposal for the internationalization of the syllabus based on the virtual exchange between the Federal University of Goiás (Brazil) and the National University of Cuyo (Argentina). The experience has allowed reciprocal collaboration for the development of a single syllabus where issues inherent to educational technology were addressed. Mirror classes were developed, with an internationalized model of evaluation by projects, the students designed a Portfolio with evidence of their learning and a WebQuest with the collaborative participation of students from both countries. The exchange was carried out synchronously through videoconferences during the second quarter of 2021. The students have been able to acquire new knowledge from an international cooperation action, sharing essential aspects of their cultures, developing communication skills, which has allowed to promote the contents of the curricular spaces and the work methodologies as part of the internationalization strategy at home. The teaching team of the proposal belongs to the curricular spaces of Educational Technology (UNCUYO-Argentina) and Technologies and Teaching of Foreign Languages (UFG-Brazil).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcela Adriana Tagua, Universidad Nacional de Cuyo, Argentina

Licenciada en Sistemas y Computación, Especialista en Docencia Universitaria y Magister en Procesos educativos mediados por tecnología. Profesora titular e investigadora de Tecnología educativa, Universidad Nacional de Cuyo. Ha publicado libros, capítulos de libros y artículos de revistas. Directora de Tesis de Posgrado. Evaluadora en comités editoriales y científicos. Par evaluadora en CONEAU de Educación a Distancia. Se ha desempeñado en cargos de gestión institucional.

Patricia Roberta de Almeida Castro Machado, Universidade Federal de Goiás, Brasil

Profesora de Portugués y Español, Magister en Letras y Lingüística, y docente en Letras y Lingüística, Universidade Federal de Goiás. Profesora titular en la Universidade Federal de Goiás. Experiencia en el área de
Lingüística aplicada, con énfasis en enseñanza y aprendizaje de lengua española, mediada por tecnologías digitales y educación a distancia.

Nora Dari, Universidad Nacional de Quilmes / Universidad Tecnológica Nacional, Facultad Regional Avellaneda, Argentina

Docente e investigadora en el Departamento de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Quilmes. Docente en la Maestría en Educación en la Universidad de la Empresa- Uruguay, Universidad Autónoma de
Tlaxcala-México, Universidad Iberoamericana- Paraguay, entre otras. Publicaciones orientadas al análisis del Curriculum en la región latinoamericana y la bimodalidad en el nivel superior. Ocupa cargos de gestión
universitaria en el espacio de internacionalización. Participa del Proyecto CONUSUR acerca de la perspectiva de género en las agendas de investigación en la Provincia de Buenos Aires.

Published

2023-05-29