Technical-professional secondary education in Argentina. Policies and everyday school life in times of transformations

  • Mercedes Saccone Unidad Ejecutora en Ciencias Sociales Regionales y Humanidades/Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas Instituto de Investigación en Ciencias de la Educación/ Universidad Nacional de Jujuy, Argentina

Keywords:

technical education, secondary education, educational policy, everyday life, Argentina

Abstract

In this article we intend to describe some processes and transformations of the last decades in technical secondary education in Argentina, paying particular attention to national and local educational policies oriented to this modality (during the 1990s to the present) and its intersection with the specific history of a technical-professional high school in the city of Rosario (Santa Fé, Argentina).
This work is part of a broader research process, carried out between 2014 and 2019, from a socio-nthropological approach that recovers the ethnographic tradition of Anthropology from a critical perspective, an approach that gives significance to the analysis of everyday life from a point of view that “incorporates the historical perspective in everyday life by combining the impact that - at this scale - the general history can have” (Achilli, 2005, p. 21).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mercedes Saccone, Unidad Ejecutora en Ciencias Sociales Regionales y Humanidades/Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas Instituto de Investigación en Ciencias de la Educación/ Universidad Nacional de Jujuy, Argentina

Becaria Postdoctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas en la Unidad Ejecutora en Ciencias Sociales Regionales y Humanidades (UE-CISOR), Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas -Universidad Nacional de Jujuy. Miembro del Centro de Estudios Antropológicos en Contextos Urbanos (CeaCu), Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario. Doctora de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires, Área Antropología. Magíster en Ciencias en la Especialidad en Investigaciones Educativas, Departamento de Investigaciones Educativas, Centro de Investigación y de estudios avanzados del Institutto Politécnico Nacional (México). Licenciada y Profesora en Antropología, Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario.

Published

2022-12-26

Issue

Section

Artículos