The right to education in rural areas. Experiences of a school in the province of Corrientes (Republica Argentina)

  • María Florencia Serra Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Universidad Nacional de Rosario / Facultad de Humanidades y Artes Universidad Nacional de Rosario, Argentina

Keywords:

rurality, secondary school, education right, community processes, state areas

Abstract

The purpose of this paper is to dialogue, to stress and to reflect upon education at secondary school, rurality, and community processes within different state areas, and about the compliance of the right to education in rural environments. We will show different school experiences that display unique management approaches, as is the case of a rural alternating agricultural school located in the province of Corrientes (Argentine Republic), an Agricultural Family School (EFA). The chosen EFA represents an experience of community organization, facing the lack of possibilities of secondary education in the rural area. The process of formation and construction of the space of this particular school crystalizes and brings clues about the collective history and the arguments that accompany it. We found in the school space hints of social organization and construction of other ways “of making and being school”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Florencia Serra, Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Universidad Nacional de Rosario / Facultad de Humanidades y Artes Universidad Nacional de Rosario, Argentina

Profesora y Licenciada en Ciencias de la Educación (Universidad Nacional del Rosario). Especialista en Proyecto, Planificación y Gestión de Arquitectura para la Educación (Universidad Nacional del Litoral). Doctoranda en Doctorado en Ciencias de la Educación (Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba). Becaria Doctoral de Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas, Instituto de Investigación en Ciencias de la Educación (IRICE, CONICET-UNR) y docente en la cátedra de Pedagogía en la Facultad de Humanidades y Artes (Universidad Nacional de Rosario). Sus investigaciones giran en torno a la pregunta por los diálogos entre arquitectura y pedagogía. Integrante en equipos de investigación ligados al tema: “Configuraciones espaciales para la educación secundaria rural de las Escuelas de la Familia Agrícola” (Universidad Nacional del Litoral-Universidad Nacional de Rosario); “El derecho a la escolarización secundaria. Aportes para la (de)  construcción de las condiciones de escolarización y el formato escolar”  (Universidad Nacional de Córdoba); entre otros. Algunas publicaciones: 1. Serra, M. S.; Trlin, M.; Cabrera, R.; Serra, M. F. (2020) (comps.) Configuraciones espaciales de las EFAs del Taragüí: experiencias de educación secundaria rural en la provincia de Corrientes. Santa Fe, Santa Fe: UNL Editora; 2. Castro, A., & Serra, M. (2021). Espacio escolar y utopía universalizadora. Definiciones, tensiones y preguntas en torno a
lo espacial y la ampliación del derecho a la escolaridad. Perfiles Educativos, 43 (vol. XLIII, núm. 171, 2021 | IISUE-UNAM); 3. Serra, M. F., & Fernández Méndez, F. (2020). Arquitectura escolar en el siglo XX: aproximaciones desde cuatro publicaciones latinoamericanas recientes. A&P Continuidad, 7(13). ORCID:0000-0001-8665-9823

Published

2022-06-15