Teaching narratives: the value of what is lived. The case of a university teacher experienced in biology

  • Margarita Ortiz Galeano Instituto de Investigaciones en Educación, Universidad Nacional del Nordeste, Argentina
  • Miriam Liset Flores Instituto de Investigaciones en Educación, Universidad Nacional del Nordeste, Argentina
  • Patricia Belén Demuth Mercado Instituto de Investigaciones en Educación, Universidad Nacional del Nordeste, Argentina
  • Luis Porta Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Mar del Plata / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina

Keywords:

university teaching, research, narration, didactic knowledge, content

Abstract

This article presents a case study of an experienced university professor of biology, with the aim to reveal the process of construction and transformation of pedagogical knowledge´s content (PCK o CDC in spanish). This construct is approached from the dimensions of teaching, research, university extension and management.
The analysis is based on qualitative methodology and the interpretative paradigm, by means of in-depth-interviews, classroom´s observations, and document´s analysis as input for the narrative construction of the case.
Among the most relevant results, we point out the strong interweaving between teaching and research, and into a lesser degree with extension in the particular configuration of PCK as a dimension of the professor’s professional knowledge. Besides, this personal- collective teaching career shows a prevalence of research under the influence of the disciplinary and academic culture over pedagogicdidactic training.
The results contribute to make decisions about lifelong training policies on disciplinary field and to rethink our stances as professors and researchers mediated by our subjective transformations while constructing this narrative case.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Margarita Ortiz Galeano, Instituto de Investigaciones en Educación, Universidad Nacional del Nordeste, Argentina

Profesora adjunta de Teoría y Métodos de la Investigación y Jefe de Prácticos en los Departamentos de Educación Inicial y Ciencias de la Educación de la Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional del Nordeste. Especialista en Docencia Universitaria y en Investigación Educativa, Magíster en Epistemología y Metodología de la Investigación Científca y doctoranda del Doctorado en Ciencias Cognitivas. Docente investigadora del Instituto de Investigaciones en Educación. Co-directora de proyectos de investigación de la Universidad Nacional del Nordeste.

Miriam Liset Flores , Instituto de Investigaciones en Educación, Universidad Nacional del Nordeste, Argentina

Profesora Adscripta a la cátedra Teoría y Métodos de la Investigación. Departamento de Ciencias de la Educación. Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional del Nordeste. Doctora en Ciencias Sociales,
Universidad Nacional de Entre Ríos. Integrante en calidad de DocenteInvestigadora de Proyectos de Investigación acreditados por la Universidad Nacional del Nordeste.

Patricia Belén Demuth Mercado, Instituto de Investigaciones en Educación, Universidad Nacional del Nordeste, Argentina

Profesora titular de Pedagogía Universitaria y Tecnología Educativa de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional del Nordeste y Profesora Titular de Evaluación de la Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional del Nordeste. Doctora en Didáctica y Organización de Instituciones educativas de la Universidad de Sevilla. Directora de proyectos de investigación acreditados por la Universidad Nacional del Nordeste.

Luis Porta, Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Mar del Plata / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina

Profesor Titular de Problemática Educativa y Sociología de la Educación en el Departamento de Ciencias de la Educación, Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional de Mar del Plata e Investigador Principal del Consejo Nacional de Investigaciones Científcas y Tecnológicas. Director del Grupo de Investigaciones en Educación y Estudios Culturales. Docente-Investigador categoría 1.

Published

2021-06-28