Evaluation of reading comprehension in a foreign language: A qualitative case study

  • José Villalobos Dallas Baptist University College of Humanities and Social Sciences, Estados Unidos

Keywords:

assessment, reading comprehension, foreign language, mother tongue, translation

Abstract

The main purpose of this qualitative case study was to describe and analyze the conceptions that a teacher and three students had regarding the evaluation of the students’ reading comprehension in an English-for-Academic-Purposes course in a university located in western Venezuela. The role of the mother tongue in the reading comprehension of texts written in the foreign language was also analyzed. Several ethnographic tools were used for data collection. The analysis and interpretation of the data was done by triangulating all the information collected during the study. The findings suggest that: 1) translation from the L2 to the L1 should be used as a complementary pedagogical tool to other activities in order to develop in students some cognitive reading strategies
and to rectify the students’ possible misconceptions about evaluation of reading comprehension; 2) the use of Spanish as a mother tongue in this English reading course is key to the development of teaching, learning, and evaluation activities to foster reading comprehension in a foreign language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Villalobos , Dallas Baptist University College of Humanities and Social Sciences, Estados Unidos

Realizó estudios de Maestría en Lingüística Aplicada en la Universidad de Lancaster (Inglaterra), y obtuvo su Doctorado en Educación en la Universidad de Iowa (Estados Unidos). Es Profesor Titular Jubilado de la Universidad de Los Andes (Venezuela) y miembro fundador del Centro de Investigaciones en Lenguas Extranjeras (CILE), adscrito a la Escuela de Idiomas Modernos de la Facultad de Humanidades y Educación de la misma universidad. Actualmente es Profesor Titular en el Departamento de Español en Dallas Baptist University (Estados Unidos) donde enseña cursos de lengua, cultura hispanoamericana, métodos para la enseñanza del español y escritura avanzada en español. Sus áreas de interés son la enseñanza/aprendizaje de la lectura y la escritura y la enseñanza/aprendizaje de las lenguas extranjeras. Ha presentado los resultados de sus investigaciones en congresos nacionales e internacionales, y ha sido autor de varios libros y artículos relacionados con la enseñanza/aprendizaje de la lectura y la escritura, y con la enseñanza del español y del inglés como primeras lenguas y como lenguas extranjeras

Published

2021-06-28