Photosynthesis process as school contents: Secondary school textbook’s analysis

  • Rosana Elizabet Gonzalez Universidad Nacional de Tucumán, Argentina
  • Rubén Jesús Barrios Universidad Nacional de Tucumán, Argentina
  • Yanina Esther Fernández Universidad Nacional de Tucumán, Argentina
  • Mariana Daniela Rosa Universidad Nacional de Tucumán, Argentina

Keywords:

textbooks, photosynthesis, curriculum, scientific knowledge

Abstract

Photosynthesis is an extremely complex and fundamental phenomenon for the development of life. An inquiry was made of this subject in secondary school textbooks for two reasons: on one hand, the textbook, considered as an element to settle down the curricular prescriptions and an intermediary in the teaching and learning processes, acquires fundamental relevance for the research in didactics of the natural sciences; on the other hand, the process of photosynthesis is excessively simplified, with deformed visions in most school texts, which generates a restricted and erroneous conception of it, producing processes of external aging of knowledge and mechanization. These concepts are from Chevallard. This article analyzes the way in which the concepts and theories related to the vegetal nutrition process are presented and developed in school texts. For the analysis, aspects related to the historical construction of the discourse on photosynthesis were
taken into account, as well as different ways of characterizing scientific knowledge from different epistemological perspectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosana Elizabet Gonzalez, Universidad Nacional de Tucumán, Argentina

Profesora en Ciencias Biológicas. Docente del nivel secundario, terciario y universitario. Se desempeña como auxiliar graduado en la Cátedra de Didáctica Especial, Universidad Nacional de Tucumán. Inscripta en el
Doctorado de Educación. Integrante del Proyecto PIUNT 2018. Cuenta con presentaciones a congresos y jornadas. Cuenta con publicaciones en el área de la Didáctica Especial.

Rubén Jesús Barrios, Universidad Nacional de Tucumán, Argentina

Profesor en Química. Docente en el nivel secundario y universitario Profesor Asociado Catedra de Didáctica Especial, Universidad Nacional de Tucumán. Inscripto en el Doctorado de Humanidades. Director Proyecto
PIUNT 2018. Cuenta con presentaciones a congresos y jornadas, y publicaciones en el área de la Didáctica Especial.

Yanina Esther Fernández, Universidad Nacional de Tucumán, Argentina

Profesora en Ciencias Biológicas. Docente del nivel secundario, terciario y universitario. Se desempeña como auxiliar graduado Catedra de Didáctica Especial, Universidad Nacional de Tucumán. Se encuentra en proceso de elaboración de la tesis fnal de la maestría en Docencia Universitaria. Es integrante Proyecto PIUNT 2018 y cuenta con presentación y asistencia a congresos y jornadas. Ha realizado publicaciones en el área de la Didáctica Especial

Mariana Daniela Rosa, Universidad Nacional de Tucumán, Argentina

Doctora en Ciencias Biológicas. Jefa de Trabajos Prácticos Catedra de Fisiología Vegetal, Universidad de Tucumán. Investigadora Adjunta del INBIOFIV, Consejo Nacional de Investigaciones Científcas y Técnicas
/ Universidad Nacional de Tucumán. Realizó presentaciones a congresos y jornadas. Cuenta con publicaciones en revistas y libros en el Área de la Fisiología Vegetal. Es directora de una tesis Doctoral en el Área de la Fisiología Vegetal.

Published

2021-06-28