Subjectivity under construction in teacher training

  • Soledad Manrique Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas / Universidad de Buenos Aires

Keywords:

teacher education, teaching practice, teaching, educational psychology, social change

Abstract

The study is part of a project that aims to analyze teacher training devices in the “Residencia” in Argentina, student teachers´ training processes and the meaning making that they build during thier training (UBACyt 20020100100775, 2014-2017). The purpose of this paper is to show how the training process unfolds in the case of a future teacher in which an identity transformation takes place. We will show the interplay between intrasubjective and intersubjective aspects in this training process. Through the clinical method, which makes use of the analysis of indepth interviews, reports of experiences and classroom observations of a teacher in training, we develope a series of hypotheses from a post-Freudian psychoanalytic perspective and from clinical sociology. From the analysis arises the hypothesis that states that paradoxically, in the process of identity transformation that takes place, the conditions of origin of the student teacher are reproduced, even within the process of identity breakdown. In this way, the work shows how continuation is preesent in change.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Soledad Manrique, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas / Universidad de Buenos Aires

Doctora en Educación y Licenciada en Ciencias de la Educación, por la Universidad de Buenos Aires. Investigadora asistente en el Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas desde 2010 y Profesora en la materia Didáctica II de la Carrera de Ciencias de la Educación en la Universidad de Buenos Aires, con el cargo de jefe de trabajos prácticos. Desde 2004 conforma un equipo que estudia los aspectos lingüísticos y cognitivos del proceso de alfabetización de grupos en situación de  pobreza. Dentro de este equipo, como becaria doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas su investigación giró en torno a la interacción docente - niños en Jardines de Infantes de sectores urbano marginados. A partir de los resultados obtenidos que pusieron de manifiesto el lugar clave del docente como facilitador de oportunidades de aprendizaje infantil, su estudio se ha enfocado en la formación de docentes, particularmente la relación entre los aspectos intersubjetivos y los intrasubjetivos y el potencial de diferentes dispositivos - como el Psicodrama - para favorecer la transformación subjetiva.

Published

2019-12-18