Reading and writing with digital techonology: students’ practice on secondary school

  • María Eugenia Collebecchi Universidad Nacional de Quilmes
  • Ricardo Santoni Universidad Nacional de Quilmes
  • Mónica Swarinsky Universidad Nacional de Quilmes

Keywords:

reading, writing, digital technology, students, secondary school

Abstract

This article explains developments on exploratory research ongoing about reading and writing middle-school level students´ literacy practices, where digital technologies are incorporated. Digital reading and writing at school have become relevant topics of study in response to questions about contemporary changes in written culture. Grounded in theories of literacy studies as social practice, this research aims to describe what happens in middleschool classrooms with digital literacy practices. The research adopts a theoretical perspective in which reading and writing, on screen or on paper, are considered social practices and that, in school, they reflect the complexity of all practice. It is a qualitative, descriptive study, using the main strategies of ethnographic research. From the systematization of the observations made in a third-year course in a secondary school of the Great Buenos Aires, in this article we focus on the reliability dimension of the texts that are found in the web, taking into account the changing landscape that digital technologies bring into classrooms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Eugenia Collebecchi, Universidad Nacional de Quilmes

Master of Education y Licenciada en Pedagogía. Docente-investigadora del Área Educación del Departamento de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Quilmes. Integra el proyecto “Prácticas de lectura y escritura con tecnologías digitales en el ámbito escolar” en el marco del Programa de Investigación “Tecnologías, educación y comunicación. Perspectivas discursivas, sociales y culturales”.

Ricardo Santoni, Universidad Nacional de Quilmes

Licenciado en Letras (Universidad de Buenos Aires) y docente-investigador del Departamento de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Quilmes. Profesor en la asignatura Lectura y Escritura Académicas perteneciente al Ciclo Introductorio de la misma universidad. Profesor en la asignatura Taller de Expresión I en la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires. Actualmente, integra el proyecto “Prácticas de lectura y escritura con tecnologías digitales en el ámbito escolar” en el marco del Programa de Investigación “Tecnologías, educación y comunicación. Perspectivas discursivas, sociales y culturales” de la Universidad Nacional de Quilmes.

Mónica Swarinsky, Universidad Nacional de Quilmes

Profesora universitaria, normal y especial en Letras (Universidad de Buenos Aires). Coordinadora de la materia Comprensión y producción de textos en Ciencias Sociales y Humanidades, Universidad Nacional de Quilmes. Profesora del Taller de la Orientación en Periodismo, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires. Integra el proyecto “Prácticas de lectura y escritura con tecnologías digitales en el ámbito escolar” en el marco del Programa de Investigación “Tecnologías, educación y comunicación. Perspectivas discursivas, sociales y culturales” de la Universidad Nacional de Quilmes.

Published

2019-12-18