Educational Training: give classes as a donation

  • Vanina Daraio Universidad de Buenos Aires/ Universidad de Palermo
  • María Sara Müller Ministerio de Educación del Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires

Keywords:

Educational training, classes, subjective experience, meta-analysis, micropower, donation

Abstract

Educational training can be conceived as a subjective experience as long as its central tool is the meta-analysis that considers the classroom as a net that links micro power spaces which logics are explicit and, also, implicit. This way of thinking is not possible without presume teaching as a situated social practice in a social-historical context and as an intentional activity tending to generate alternative mediations for students to deconstruct and reconstruct knowledge. Finally, the teacher reflection on the action and during the action itself configures the pass from “dictating classes” to “give classes as a donation”.

The objectives of this article aim to understand the pedagogic practices and the learning-teaching processes from the complexity that imply, dismantling presumptions and looking at the crystallized forms from a critic perspective. The methodology implies the increase of spaces where teachers analyze their methods from an investigator´s view through collaborative co-participation. To bring some conclusions, we believe the knowledge-power nexus gains significant relevance for being coordinates that intervene, directly, in the achievement of the experience of the subjects that live in the classroom. In this relation we must point out that teaching is not only a didactic problem, but a political one. A road that emancipates and allows the emergency of subjects in all their rights or dominates transforming it in an object of consumption for a few.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanina Daraio, Universidad de Buenos Aires/ Universidad de Palermo

Licenciada y Profesora de Psicología (Universidad de Buenos Aires). Magister en Educación, Lenguajes y Medios (Universidad Nacional San Martín). Doctoranda del Programa Interuniversitario de Doctorado en Educación (Universidad Nacional Tres de Febrero, Universidad Nacional de San Martín, Universidad Nacional de Lanús). Miembro del equipo de la Dirección de Orientación Vocacional DOV-Exactas, de la Facultad de Ciencias Exactas y Naturales de la Universidad de Buenos Aires. Docente de la materia Orientación Vocacional Ocupacional de la Carrera de Psicología de la Universidad de Palermo. Docente de la Especialización en Orientación Vocacional y Educativa (APORA – Universidad Nacional Tres de Febrero). Atención Clínica y Orientación Vocacional en consultorio.

María Sara Müller, Ministerio de Educación del Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires

Doctorado en Educación Programa interuniversitario (Universidad Nacional Tres de Febrero, Universidad Nacional de San Martín, Universidad Nacional de Lanús,  (2016-2017), cursada finalizada, en proceso de escritura de tesis (2018). Profesora en Docencia Superior Universidad Tecnológica Nacional (2014). Magíster en Educación, Lenguajes y Medios Universidad Nacional de San Martín (2013). Especialista en Educación Lenguajes y Medios Universidad Nacional de San Martín (2011). Licenciada en Comunicación Audiovisual Universidad Nacional de San Martín (2001). Productora y Directora para Radio y Televisión I.S.E.R. (1996). Asistente técnico pedagógico de la DG de Fortalecimiento de la Comunidad Educativa Ministerio de Educación del Gobierno dela Ciudad (20132014). Asistente técnico pedagógico de la Gerencia Operativa Escuela Abierta Ministerio de Educación del Gobierno de la Ciudad (2012). Asistente técnico pedagógico dela Dirección Operativade Extensión Educativa y Recreativa Ministerio de Educación del Gobierno dela Ciudad (2009-2011)

Published

2019-12-18