Towards a non-prescriptive teaching of the standard language: tools for assessing the Quechua-Spanish contact in the City of Buenos Aires

  • Mayra Juanatey Universidad de Buenos Aires
  • Mariana Lila Rodríguez Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.19137/els-2019-161608

Keywords:

education, mother tongue, linguistic diversity, standar spanish, quechua

Abstract

Latin American urban contexts are defined by their demographic, cultural and linguistic diversity. In the same way, schools are multilingual and multicultural spaces, enriched, in many cases, by students who speak indigenous languages. In contrast, the Argentinian school has historically transmitted one ‘national’ language, identity and culture, in line with homogenizing values and school practices. The present study inquiries about the instruction of Spanish guided by linguistic ideologies bind together to monolingual and assimilation of diversity, focusing on teacher teaching on school context at Ciudad de Buenos Aires, with students who are either Quechua speakers or speakers of Andean Spanish (dialect in contact with Quechua). According to this, one of the goals in this paper is to provide theoretical tools about language contact (Spanish-Quechua), such as the concept of Linguistic Transferences (Clyne, 1976) and typological generalities of Quechua. The other goal is to offer resources for the language teacher considering Standard Spanish as well as the languages and dialects of the students.

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Author Biographies

Mayra Juanatey, Universidad de Buenos Aires

Licenciada y Profesora en Letras por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires, donde actualmente realiza el Doctorado en Lingüística. Su investigación se centra en la gramática del quichua de Santiago del Estero y participa en distintos proyectos (Universidad de Buenos Aires y Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas) ligados a las lenguas indígenas. Ha sido docente en nivel medio y participado en la confección de materiales didácticos sobre español y quichua como L2.

Mariana Lila Rodríguez, Universidad de Buenos Aires

Profesora en Letras por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Actualmente participa en proyectos y publicaciones de esa facultad, centrados en el estudio de lenguas en contacto, migración, diversidad lingüística y escuela. A la vez, es docente de nivel medio en la Ciudad de Buenos Aires y ha realizado trabajo de campo con migrantes hablantes de quechua en esa ciudad y en el Gran Buenos Aires.

Published

2019-05-28