Reflections on the conception of “good teaching” from the philosophical ideas of John Dewey

  • Sofía Picco Instituto de Investigaciones de Humanidades y Ciencias Sociales/ Consejo Nacional de Investigaciones Científcas y Técnicas/ Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.19137/els-2019-161611

Keywords:

teaching, educational philosophy, normativeness, good teaching, purposes of education

Abstract

The article pretends a reflection on teaching from the perspective of the philosophy of education proposed by John Dewey. Specifically, it is interesting to recover those Deweyan statements about the aims of education, its nature and the criteria used for the identification of good purposes, to reflect on the idea of “good teaching practices” that the normative dimension postulates of the Didactics. This analytical exercise is considered valuable to delve into categories and themes that philosophy has developed, in this case in the philosophical and pedagogical thought of John Dewey, to then rethink issues that specifically make the current normative dimension of Didactics expresses –among other multiple edges– from the definition of “good teaching practices”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sofía Picco, Instituto de Investigaciones de Humanidades y Ciencias Sociales/ Consejo Nacional de Investigaciones Científcas y Técnicas/ Universidad Nacional de La Plata

Profesora y Licenciada en Ciencias de la Educación, Magister en Ciencias Sociales y Doctora en Ciencias de la Educación (Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata). Profesora Adjunta Ordinaria a cargo de “Didáctica y Curriculum” y Profesora Adjunta Interina a cargo de “Didáctica” (Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata). Docente-investigadora categoría III. Autora y co-autora de artículos, ponencias y material didáctico en el área de Didáctica (general) y Curriculum.

Published

2019-05-28