A 15 años de la sanción de la Ley 26061 Del paradigma Tutelar al Paradigma de Protección Integral Accesibilidad a derechos: vigencia de las tensiones

  • Alejandra Erica Montaña Universidad Nacional de La Pampa - Facultad de Ciencias Humanas . Instituto Interdisciplinario de Estudios de la Mujer

Abstract

The Comprehensive Protection and Promotion System that is formed in Argentina from the enactment of Law 26,061 on the rights of children and adolescents, organizes from the State an institutional structure that promotes their access and guarantee. The paradigm shift that the Law builds transforms the guardianship model that considered Girls, Boys and Adolescents as objects to be protected by the judiciary and the adult-centric gaze. Among other aspects, this change implied a modification in care practices tending to promote, respect and restore ignored and violated rights. Recognize NNyA as holders of rights, taking into account progressivity. The persistence of prejudices and ignorance makes daily practices with children and adolescents difficult. Faced with this reality, we are convinced of the importance that not only knowledge and familiarization with current regulations acquire, but also the distortion of practices still rooted in the institutions through which children and adolescents pass through. For this work we have the previous knowledge and productions of teachers, referents of social organizations and municipal personnel of the town of General Acha (LP), who are part of a training in health counseling and adolescent rights for the secondary level. The shared experience leads us to ask ourselves about the knowledge and representations they have about fundamental aspects of the CPS

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Author Biography

Alejandra Erica Montaña, Universidad Nacional de La Pampa - Facultad de Ciencias Humanas . Instituto Interdisciplinario de Estudios de la Mujer

Dra. en Trabajo Social. Especialista en Investigación Social. Cursó y aprobó el posdoctorado en Ciencias Sociales en el CEA de la UNC 2008 y en 2011 cursó y aprobó el posdoctorado en Subjetividad CEA-UNC. Se ha perfeccionado en: Sexualidad, Género, Subjetividad, Violencia de Género, Criminología y DD HH, Intervención Social con Familia.

Actualmente es docente regular de la Facultad de Ciencias Humanas, en Metodología de la Investigación I y II; docente interina en la Facultad de Ciencias Exactas y Naturales de la U.N.L.Pam en las carreras de formación docente. Integrante e investigadora (categoría 2) del Instituto Interdisciplinario de Estudios de la Mujer y del Instituto de Educación, Lenguaje y Sociedad ambos de la UNLPam

Ha dirigido y dirige tesis de grado y posgrado, vinculadas a Derechos Sexuales y Reproductivos, Bioética, Violencia de Genero; como así también ha dirigido y dirige actividades de extensión según detalle de los últimos años con vinculación a temas de Derechos y Sexualidad:

Published

2023-06-22

Issue

Section

Laboratorio: artículos de investigación