The Latin American perspective in the History textbooks
DOI:
https://doi.org/10.19137/qs.v7i0.686Keywords:
Teaching of History, school textbooks, Latin American History, citizenshipAbstract
This paper analyzes the views that mostly prevail in History textbooks concerning Latin America in the period between 1980 and 2000, with the purpose of recognizing continuities and breaches in the formulation of historical curricula contents. Such perspective seeks to study pre-eminent discourses about these issues related with the conformation of Latin American nationalities and the ideas that these stories imply concerning the citizens´ education.
Downloads
References
Alonso, M. E., E. Vázquez y A. Giavon (1999). Historia. El mundo Contemporaneo, Buenos Aires: Aique-Polimodal.
Alonso, M. E., R. M. Elisalde y E. Vázquez (1994). Historia. Argentina y el mundo contemporaneo, Buenos Aires: Aique.
Argumedo, A. (1992). Los silencios y las voces en América Latina. Notas sobre el pensamiento nacional y popular, Buenos Aires: Ediciones del Pensamiento nacional.
Bethell, L. (ed.) (1997). Historia de America Latina, Volúmenes 11 y 12, Barcelona: Crítica.
Cattaruzza, A. (2002). La historia en tiempos dificiles, en: Revista electrónica TodaVia, N° 2, OSDE, Buenos Aires, pp. 2-4.
Cavarozzi, M. (1997). Autoritarismo y democracia, Buenos Aires: Ariel.
De Privitellio, L., L. Luchilo, S. Montenegro, L. Cattaneo y A. Cattaruzza (1999). Historia del mundo contemporáneo, Buenos Aires: Santillana-Polimodal.
Dirección General de Cultura y Educación, Gobierno de la Provincia de Buenos Aires. Subsecretaria De Educación, Documentos para la Educación Polimodal (1999).
Dirección General de Cultura y Educación, Gobierno de la Provincia de Buenos Aires, Subsecretaría de Educación (1988), Dirección de Educación Media, Técnica y Agraria, Resolución N° 8.
Fradkin, R. O. (1998). Enseñanza de la historia y Reforma Educativa. Algunas reflexiones críticas sobre los Contenidos Básicos Comunes, en: Anuario del IEHS, N° 13, Universidad Nacional del Centro, Tandil, pp. 309-317.
Furtado, C. (1971). Desarrollo y Subdesarrollo. Buenos Aires: Eudeba.
Halperin Donghi, T. (1969). Historia contemporánea de América Latina, Buenos Aires: Alianza.
Jáuregui, A. P., A. S. Gonzalez, R. O. Fradkin y S. Jáuregui (1993). Historia 3, Buenos Aires: Santillana.
Johnsen, E. B. (1996). Libros de texto en el calidoscopio, Barcelona: Pomares - Corredor.
Kessler, G. (1996). Adolescencia, pobreza, ciudadanía y exclusión, en: Konterllnik, I. y Jacinto, C. (comps.). Adolescencia, pobreza, educación y trabajo, Buenos Aires: Losada-UNICEF, pp.131-158.
Ministerio de Cultura y Educación de la Nación, Consejo Federal de Cultura y Educación (1997). Contenidos Básicos para la Educación Polimodal.
O'Donnell, G. (1982). El Estado burocrático autoritario, 1966-1973, Buenos Aires: Editorial de Belgrano.
Oszlak, O. (1985). La formación del Estado argentino, Buenos Aires: Editorial de Belgrano.
Palacio, J. M. (2002). Una deriva necesaria. Notas sobre la historiografía argentina de las ultimas decadas, en: Punto de Vista, Año XXV, N° 74, Diciembre, pp. 38-42.
Quiroga, H. (1999). Democracia, ciudadanía y el sueño del orden justo, en: H. Quiroga, S. Villavicencio y P. Vermeren (comps.). Filosofía de la ciudadanía. Sujeto politico y democracia, Buenos Aires: Homo Sapiens, pp. 187-207.
Sábato, H. (1992). Del sin-sentido a la interpretación: notas sobre la presentación de la Historia económica en los textos escolares, en: Propuesta Educativa, N° 7, pp. 19-23.
Sáenz Valiente, J. M. (1963). Curso de Historia Colonial Americana y especialmente Argentina, Buenos Aires: Estrada.
Sarlo, B. (2001). Tiempo Presente. Notas sobre el cambio de una cultura, Buenos Aires: Siglo XXI.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When submitting their contributions, authors must declare that they have the permission of the file or repository where the documents that are attached to the work were obtained, whatever their format (unpublished manuscripts, images, audiovisual files, etc.). Such permission authorizes their publication and reproduction, releasing the journal and its editors from any liability or claim from third parties.
Likewise, authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial CC BY-NC-SA", through which the author allows copying, reproducing, distributing, publicly communicating the work and generating derivative works, as long as the original author is properly quoted and acknowledged. It is not allowed, however, to use the work for commercial purposes. Authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the paper published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with the acknowledgment of having been published first in this journal.
The publication of content in this journal does not imply any royalty or charge for taxpayers.
Quinto Sol adheres to the DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).