Memories to assemble. The commemorations of the March 24, on primary schools located near of Buenos Aires

  • Gonzalo de Amézola Universidad Nacional de La Plata - Universidad Nacional de General Sarmiento
  • Claudia D'Achary Universidad Nacional de General Sarmiento

DOI:

https://doi.org/10.19137/qs.v13i0.6

Keywords:

School, military dictatorship, recent past, collective memory

Abstract

This article focuses on the problem of the approach to the recent past in schools. It describes the different representations of the military dictatorship in the speeches made in 2008 to remember the coup d’etat of 24 March 1976 in the Malvinas Argentinas party, located near Buenos Aires. The presence of different narrations from the collective memory is analyzed in those speeches.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abós, A. (1997). La ardiente paciencia. Diario La Nación, 18 de julio de 1997.

Amézola, G. de (1999). Problemas y dilemas en la enseñanza de la historia reciente, en: Entrepasados, Nº 17, pp. 137-164.

Anguita, E. y M. Caparrós (1997). La voluntad. Tomo I. Buenos Aires: Norma.

Argentina. Buenos Aires: Siglo XXI.

Bonasso, M. (1997). El presidente que no fue. Buenos Aires: Planeta.

Cerruti, G. (2001). La Historia de memoria. Entre la fetichización y el duelo, en: Revista Puentes. Especial 25 años. Año 1, N° 3, pp. 20-22.

Costa, F. (2002). Obsesionados por recordar. Entrevista con Andreas Huyssen. Diario Clarín. www.clarin.com. 27/4/2002. Consultado el 3/10/2009.

Crenzel, Emilio. Historia política del Nunca Más. Buenos Aires: Siglo

Feld, C. (2000). Entrevista con Henry Rousso. “El duelo es imposible y necesario”, en: Puentes, Nº 2.

González, M. P. (2005). La historia argentina reciente en la escuela media: entre deberes, problemas y posibilidades. Actas de las X Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia. CD-Rom. Universidad Nacional de Rosario.

Hobsbawm, E. (1998).El presente como historia, en: E. Hobsbawm, Sobre la Historia. Barcelona: Crítica.

Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Buenos Aires: Siglo XXI.

Kosellek, R. (2001). Los estratos del tiempo: estudios sobre la historia. Barcelona: Paidós/I.C.E.U.A.B.

Lorenz, F. (2005). “Recuerden argentinos” por una revisión de la vulgata procesista, en: Entrepasados, Nº 28, pp. 65-82.

Lvovich, D. y J. Bisquert (2008). La cambiante memoria de la dictadura. Los Polvorines: UNGS/Biblioteca Nacional.

Oberti, A. y R. Pittaluga (2007). Memorias en montaje. Buenos Aires: El Cielo por Asalto.

Prost, A. (s/f). Dossier Historia y memoria de las dos guerras mundiales. ¿Educar en la memoria? Traducción de F. H. Sánchez en http://clio.rediris.es.

Ricoeur, P. (2004). La memoria, la historia, el olvido. Buenos Aires: FCE.

S/D (2008). 24 de marzo: Día de la Memoria, Verdad y Justicia, en: Revista Maestra de segundo ciclo. Editorial EDIBA.

Verbitsky, H. (1995). El vuelo. Buenos Aires: Planeta.

Vezzetti, H. (2002). Pasado y presente. Guerra, dictadura y sociedad en la

Vezzetti, H. (2002). Sobre la violencia revolucionaria. Buenos Aires: Siglo XXI.

Viñao, A. (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas: continuidades y cambios. Madrid: Morata.

XXI, 2008.

Published

2011-02-21

How to Cite

de Amézola, G., & D’Achary, C. (2011). Memories to assemble. The commemorations of the March 24, on primary schools located near of Buenos Aires. Quinto Sol, 13. https://doi.org/10.19137/qs.v13i0.6

Issue

Section

Research Papers / Artículos