The conception of evaluation of university teachers, its relationship with educational inclusion

  • Leticia Grosso Universidad del Salvador, Argentina
  • Sandra Lancestremére Universidad del Salvador, Argentina
  • María Laura Sánchez Universidad Nacional de Moreno, Argentina
  • Raquel Soto Universidad del Salvador, Argentina

Keywords:

Evaluation, formative evaluation, inclusion, educational inclusion, university teachers

Abstract

This research explore and reflects on the conceptualizations that university teachers have about the pedagogical-didactical process of evaluation and its impact on their practice. The conception of evaluation processes adopted by the researchers regards evaluation as strongly mediating activities -an integral pedagogical praxis- that seeks to accompany learning processes, through a constant observation-reflection-action scheme, which is intertwined with the trajectories of the socio-educational inclusion of students.
With this approach, and from the research question: how do the conceptualizations of university teachers impact on the meanings, objectives and ways of evaluating the processes of educational inclusion or exclusion, at both state and private institutions today in Buenos Aires? It is that this research, on the one hand, explores the different concepts and mental models that teachers manifest over educational evaluation, and on the other hand, analyses the cultural, social and moral dimensions implicit in these constructions and their correlation in the assembly of the criteria and instruments that teachers establish to operationalize these evaluation processes. From this point on, establishes associations between the assessment construct and assessment practices on the one hand, and the processes that can facilitate or hinder socio-educational inclusion. Due to the characteristics of the project, the methodological design is eminently qualitative and exploratory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leticia Grosso, Universidad del Salvador, Argentina

Licenciada en Ciencias de la Educación (Universidad de Buenos Aires); especialista en educación inclusiva y atención a la diversidad; docente y asesora pedagógica en instituciones de Nivel Superior Universitario y No Universitario; Profesora Emérita e integrante de equipos de investigación (Universidad del Salvador).

Sandra Lancestremére, Universidad del Salvador, Argentina

Licenciada en Sociología (Universidad del Salvador) y Magister en Ciencias Sociales con orientación en Educación (Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales), se desempeña como investigadora, en universidades tanto de gestión privada como estatal (Universidad del Salvador, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales) y como docente en instituciones de Nivel Superior Universitario y No Universitario.

María Laura Sánchez, Universidad Nacional de Moreno, Argentina

Licenciada en Calidad de la Gestión de la Educación por la Universidad del Salvador (USAL), Magister en Política y Gestión de la Educación, Universidad Nacional de Luján (UNLu) y Diplomada en Neurociencia y Educación, Universidad de Mendoza (UM); Diplomada Superior en Ciencias Sociales con mención en Constructivismo y Educación, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO); Técnica en Conducción Educativa, Instituto Superior La Salle y Profesora en Educación Preescolar. Instituto Superior del Profesorado de Educación Inicial Sara Eccleston. Es docente e investigadora en diversas instituciones universitarias y, desde hace más 15 años, se desempeña como Directora de Nivel Inicial..

Raquel Soto, Universidad del Salvador, Argentina

Licenciada en Sociología (Universidad de Buenos Aires) y Maestranda en Ciencias Sociales (Universidad Nacional de Quilmes); se desempeña desde hace más de 15 años como docente e investigadora, en universidades nacionales y de gestión privada (Universidad de Buenos Aires, Universidad del Salvador).

Published

2025-12-22