Pedagogical-didactic approaches in Distance Education: reflection on the experience of the Faculty of Human Sciences (FCH)

  • Yamila Minetti Facultad de Ciencias Humanas - Universidad Nacional de La Pampa

Keywords:

teaching, higher education, distance education, educational technology, training

Abstract

The article addresses the pedagogical-didactic approaches to distance education (EaD) based on the analysis of the study plan of the Bachelor's Degree in Educational Sciences of the National University of La Pampa (UNLPam), Argentina. It presents EaD as an inclusive strategy that expands access to higher education and it details how the curricular design of the career promotes autonomy and self-regulation of learning in groups of students with a constructivist orientation in which the teacher defines himself as a tutor and facilitator. In addition, it examines the integration of digital technologies such as the Moodle platform which enable asynchronous interaction and collaborative construction of knowledge, essential elements for success in remote learning contexts. In this way, the challenges of EaD are discussed, including the need for constant adaptation to the capabilities of students, as well as the importance of maintaining educational quality and avoiding the deepening of inequalities in access. The study concludes that, although EaD at the FCH-UNLPam, implies advances to democratize higher education by favoring inclusion and access, its continuity depends on a solid institutional framework, in addition to requiring constant pedagogical innovation and continuous training of the teaching staff to maintain its relevance in the current context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yamila Minetti, Facultad de Ciencias Humanas - Universidad Nacional de La Pampa

Profesora en Ciencias de la Educación graduada en la Universidad Nacional de La Pampa, Argentina. Diplomada en Docencia Universitaria, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. Especialista en Problemáticas de las Ciencias Sociales y su enseñanza y Especialista en Educación y TIC, Ministerio de Cultura y Educación Nacional. Maestranda en Docencia en Educación Superior (Universidad Nacional de La Pampa) y en la Maestría en enseñanza en escenarios digitales (Asociación Universidades del Sur Andina). Investigadora de la Universidad Nacional de La Pampa. Miembro del Instituto de investigación para el estudio de la Educación, el Lenguaje y la Sociedad (Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de La Pampa, Argentina) y miembro del Grupo de Investigación y Desarrollo en Innovación Educativa (Facultad de Ciencias Exactas y Naturales). Actualmente se desempeña como Profesora de Nivel Superior para las Carreras Profesorado en Educación Inicial, Profesorado en Educación Primaria, Profesorado en Ciencias de la Educación y Licenciatura en Ciencias de la Educación (Modalidad Presencial y Distancia) de la Universidad Nacional de La Pampa, Argentina; y en el Profesorado de Música y Profesorado de Artes Visuales del Instituto Superior de Bellas Artes. También es Profesora de Nivel Medio (General Pico, La Pampa, Argentina).

Published

2025-05-30