Teaching grammar in secondary education. Questions and reflections based on the content taught by the language and literature school handbooks

  • Gustavo Alberto Giménez Universidad Nacional de Córdoba, Argentina

Keywords:

basic education, mother language, writing instruction, reading instruction, grammar

Abstract

This work expresses the first developments of the research project “Grammatical knowledge and training of new readers and writers. A study based on textbooks and school practices”, carried out by researchers from the Faculty of Arts of the Faculty of Philosophy and Humanities (UNC). In its first stage, the authors analyze language and literature school manuals for secondary education circulating in Cordoba schools and try to understand how the knowledge that comes specifically from linguistics and/or grammar is articulated in such materials with others that constitute real interdisciplinary fields (related, for example, to the understanding/interpretation of speeches, the processes of writing texts, etc.).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gustavo Alberto Giménez, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina

Profesor en Letras Modernas y Especialista en la Enseñanza de la Lengua y la Literatura. Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba. Profesor Titular interino del Seminario de Enseñanza de la Lengua I y Profesor adjunto a cargo por concurso del área de Letras del Seminario Taller de Práctica Docente y Residencia. Profesorado en Letras. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Nacional de Córdoba. Codirector de la Carrera de Especialización en Didáctica de la Lengua y la Literatura, Secretaría de Posgrado, Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba. Autor del libro “Los textos explicativos: una aproximación teórica y metodológica para su enseñanza” y coautor de los libros “Opinar y decir lo propio: estrategias para enseñar a argumentar en la escuela”; “Textos, discursos y enseñanza de la lengua: un manual introductorio para estudiantes del profesorado en lengua y literatura” y de “Producción de material didáctico para la enseñanza de la lengua y la literatura” (en prensa, actualmente). Compilador de las publicaciones “Leer y escribir en la UNC: reflexiones, experiencias y voces” volumen I y II; y de “Leer y escribir en la UNC. Textos y ejercicios de lectura para iniciarse en la vida universitaria”. Todas estas publicaciones están disponibles en el Repositorio Abierto de Materiales Educativos “Ansenuza” de la Facultad de Filosofía y Humanidades de la UNC (https://ansenuza.unc.edu.ar). Autor también de numerosos capítulos de libros y artículos en publicaciones especializadas.

Published

2022-12-26

Issue

Section

Artículos