About the notion of Device in University Education

  • Marta Souto Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.19137/els-2019-161602

Keywords:

device, university teaching, teacher education, group approach

Abstract

The article deals with the notion of device in University teaching. The analysis of the notion is carried out from three perspectives: epistemological, didactic and group. From the epistemological perspective, through the theories of complexity, related to the level of action, the notion of device is linked to the notion of strategy. From the didactic perspective, the concept of device is refered to a, in a broad sense, methodological construction for university education. Finally, from a group perspective, the author refers to the group device in a strict sense. Its characteristics are pointed out, presenting different possible devices in the field of university teacher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marta Souto, Universidad de Buenos Aires

Doctora en educación por la Universidad de Buenos Aires, Profesora y Licenciada en Ciencias de la Educación por la misma universidad. Profesora Consulta Titular de la Universidad de Buenos Aires. Fue Profesora Titular y titular plenaria de Didáctica II, de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Directora del programa de investigación “La clase escolar” que integra desde 1989 diversos proyectos UBACyT, en el Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, sobre lo grupal en las clases y la formación. Dirige la Carrera de Especialización y la Maestría en Formación de formadores de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Formadora de tesistas de maestría y doctorado en distintas universidades del país y del exterior. Ha sido profesora invitada de la Universidad de París X, Nanterre y del CNAM, ambos de París, Francia. Autora de diversas publicaciones en el país, en Francia, Brasil, España. Ex vicedecana de la Facultad de Filosofía y Letras y ex directora del Centro Franco-Argentino de la Universidad de Buenos Aires.

References

EDELSTEIN, G. (2011). Formar y formarse en la enseñanza. Buenos Aires:

Paidos.

GIDDENS, Anthony. (1995). La constitución de la sociedad. Bases para la teoría

de la estructuración. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

MORIN, E. (1996). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

MORIN, E. y otros (2006). Educar en la era planetaria. Barcelona: Gedisa.

SCHÖN, D. (1992). La formación de los profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós.

SOUTO, M., y otros, (1999). Grupos y dispositivos de formación. Buenos Aires,

Novedades Educativas - Fac. de Filosofía y Letras. Colección Formación

de Formadores. Nº 10. UBA.

SOUTO, M., (2006). El carácter de “artificio” del dispositivo pedagógico instrumental en la formación para el trabajo. Buenos Aires, Fichas de Educación, OPFYL, Fac. de Filosofía y Letras. Buenos Aires.

WINNICOTT, D. (1993). Los procesos de maduración y el ambiente facilitador. Estudios para una teoría del desarrollo emocional. Buenos Aires: Paidos.

Published

2019-05-28