About the notion of Device in University Education
DOI:
https://doi.org/10.19137/els-2019-161602Keywords:
device, university teaching, teacher education, group approachAbstract
The article deals with the notion of device in University teaching. The analysis of the notion is carried out from three perspectives: epistemological, didactic and group. From the epistemological perspective, through the theories of complexity, related to the level of action, the notion of device is linked to the notion of strategy. From the didactic perspective, the concept of device is refered to a, in a broad sense, methodological construction for university education. Finally, from a group perspective, the author refers to the group device in a strict sense. Its characteristics are pointed out, presenting different possible devices in the field of university teacher education.Downloads
References
EDELSTEIN, G. (2011). Formar y formarse en la enseñanza. Buenos Aires:
Paidos.
GIDDENS, Anthony. (1995). La constitución de la sociedad. Bases para la teoría
de la estructuración. Buenos Aires: Amorrortu Editores.
MORIN, E. (1996). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.
MORIN, E. y otros (2006). Educar en la era planetaria. Barcelona: Gedisa.
SCHÖN, D. (1992). La formación de los profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós.
SOUTO, M., y otros, (1999). Grupos y dispositivos de formación. Buenos Aires,
Novedades Educativas - Fac. de Filosofía y Letras. Colección Formación
de Formadores. Nº 10. UBA.
SOUTO, M., (2006). El carácter de “artificio” del dispositivo pedagógico instrumental en la formación para el trabajo. Buenos Aires, Fichas de Educación, OPFYL, Fac. de Filosofía y Letras. Buenos Aires.
WINNICOTT, D. (1993). Los procesos de maduración y el ambiente facilitador. Estudios para una teoría del desarrollo emocional. Buenos Aires: Paidos.