History and memory of the recent past in school: a look at the official proposal
DOI:
https://doi.org/10.19137/qs.v16i2.31Keywords:
history, memory, education laws, curriculum, anniversariesAbstract
This paper analyzes the official proposal for recent history teaching. For such purpose, we draw on national education laws (1993 and 2006), the curricula approved from 1995 to present for the secondary level (at the national level and at the Province of Buenos Aires) and regulations of the commemorations –especially March 24th and September 16th–. This analysis will be made in relation to the representations of memory and the progress of historiography about recent past, to consider up to what extent school contents have witnessed an impact due to changes in thesenarratives.
Downloads
References
Calveiro, P. (2005). Política y/o violencia. Una aproximación a la guerrilla de los años ’70. Buenos Aires: Norma.
Cavarozzi, M. (1987). Autoritarismo y Democracia. 1955-1983. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
Cerruti, G. (2001). La historia de la memoria. Entre la fetichización y el duelo. Puentes, 1 (3), 14-25.
Chevallard, Y. (1997). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique.
Comisión Nacional sobre la Desaparición de Personas (CONADEP). (1984). Nunca Más. Buenos Aires: Eudeba.
Crenzel, E. (2007). Dos prólogos para un mismo informe. El Nunca Más y la memoria de las desapariciones. Prohistoria, 11, 49-60.
Crenzel, E. (2008). La historia política del Nunca Más. La memoria de las desapariciones en la Argentina. Buenos Aires: Siglo XXI.
De Amézola, G. (1999). Problemas y dilemas de la enseñanza de la historia reciente. Entrepasados, 17, 137-162.
De Amézola, G. y D’Achary, C. (2009). Memorias para armar. Las conmemoraciones del 24 de Marzo en escuelas primarias del conurbano bonaerense. Quinto Sol, 13, 153-175.
Dirección General de Cultura y Educación de la provincia de Buenos Aires. (1996). Contenidos Básicos Comunes para el Tercer Ciclo de la EGB. La Plata: Publicaciones de la Dirección General de Cultura y Educación.
Dirección General de Cultura y Educación de la provincia de Buenos Aires. (1999). Contenidos Básicos Comunes para el nivel Polimodal (Humanidades y Ciencias Sociales). La Plata: Publicaciones de la Dirección General de Cultura y Educación.
Dirección General de Cultura y Educación de la provincia de Buenos Aires. (2005). Programa de Definición del Diseño Curricular del Nivel Polimodal de Provincia de Buenos Aires. Espacio Curricular Historia. La Plata: Publicaciones de la Dirección General de Cultura y Educación.
Dirección General de Cultura y Educación de la provincia de Buenos Aires. (2009a). Diseño Curricular del Ciclo Superior Orientado, versión preliminar. Recuperado de: http://abc.gov.ar/lainstitucion/organismos/consejogeneral/disenioscurriculares/
Dirección General de Cultura y Educación de la provincia de Buenos Aires. (2009b). Contenidos mínimos de historia. Escuela Secundaria Orientada. Ciclo Superior, versión preliminar. Recuperado de: http://servicios.abc.gov.ar/lainstitucion/organismos/consejogeneral/disenioscurriculares/
Escolano, A. (1999). Los profesores en la historia. En J. Magalhaes y A. Escolano (Eds.), Os profesores na historia. Porto: Sociedade Portuguesa de Ciências da Educaçao, 15-27.
Finocchio, S. (2007). Entradas educativas en los lugares de la memoria. En M. Franco y F. Levín (Comps.), Historia reciente. Perspectivas y desafíos para un campo en construcción. Buenos Aires: Paidós, 253-277.
Franco, M. (2008a). Exilio. Argentinos en Francia durante la dictadura. Buenos Aires: Siglo XXI.
Franco, M. (2008b). Notas para una historia de la violencia en la Argentina: una mirada desde los discursos del período 1973-1976. Nuevo Mundo, Mundos Nuevos. Recuperado de: http://nuevomundo.revues.org/43062
Franco, M. y Levín, F. (2007). El pasado cercano en clave historiográfica. En M. Franco y F. Levín (Comps.), Historia reciente. Perspectivas y desafíos para un campo en construcción. Buenos Aires: Paidós, 31-65.
González, M. P. (2005). Los profesores y la transmisión de la historia reciente: entre el currículum y el contexto. Trabajos y Comunicaciones, 2ª Época, 30/31, 34-55.
González, M. P. (2007). L’histoire récent comme contenu scolaire en Argentine. Le Cartable de Clio. Revue romande et tessinoise sur les didactiques de l’histoire, 7, 220-231.
Goodson, I. (1995). Historia del currículum. La construcción social de las disciplinas escolares. Barcelona: Pomares-Corredor.
Guber, R. (2001). ¿Por qué Malvinas? De la causa nacional a la guerra absurda. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Huyssen, A. (2000). En busca del tiempo futuro. Puentes, 1 (2), 12-29.
Huyssen, A. (2002). En busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de globalización. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Jelin, E. (2002). Introducción. En E. Jelin (Comp.), Las conmemoraciones: las disputas en las fechas “in-felices”. Madrid: Siglo XXI.
Jelin, E. (2003). Los derechos humanos y la memoria de la violencia política y la represión: la construcción de un campo nuevo en las Ciencias Sociales. Cuadernos del IDES, 2. Recuperado de: http://ides.org.ar/wp-content/uploads/2012/03/cuaderno2_Jelin.pdf
Jelin, E. y Lorenz, F. (2004). Educación y memoria: entre el pasado, el deber y la posibilidad. En E. Jelin y F. Lorenz (Comps.), Educación y memoria. La escuela elabora el pasado. Buenos Aires: Siglo XXI, 1-10.
Landi, O. y González Bombal, I. (1995). Los derechos en la cultura política. En C. Acuña, I. González Bombal, E. Jelin, O. Landi, L. Quevedo, C. Smulovitz, A. Vacchieri y A. Przeworsky. Juicios, castigos y memorias. Derechos humanos y justicia en la política argentina. Buenos Aires: Nueva Visión, 147-192.
Lanza, H. (1993). La propuesta oficial y la propuesta editorial para la enseñanza de la historia en la escuela media. En H. Lanza y S. Finocchio, Curriculum presente, ciencia ausente. La enseñanza de la historia en la Argentina de hoy, t. III. Buenos Aires: FLACSO – CIID - Miño y Dávila Editores, 17-95.
Levín, F., CLERICÓ, M., ERRAMOUSPE, P., MANFREDINI, A. y SCHUJMAN, G. (2008). El pasado reciente en la escuela. Análisis y reflexiones a propósito de las representaciones estudiantiles de la última dictadura militar argentina. Iber, Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 55, 93-102.
Lorenz, F. (2004). “Tomála vos, dámela a mi”. La noche de los lápices: el deber de memoria y las escuelas. En E. Jelin y F. Lorenz (Comps.), Educación y memoria. La escuela elabora el pasado. Madrid: Siglo XXI.
Lorenz, F. (2005). “Recuerden argentinos”: por una revisión de la vulgata procesista. Entrepasados, 28, 65-82.
Lorenz, F. (2006). El pasado reciente en la Argentina: las difíciles relaciones entre transmisión, educación y memoria. En M. Carretero, A. Rosa y M. F. González (Comps.), Enseñanza de la historia y memoria colectiva. Buenos Aires: Paidós, 277-295.
Lvovich, D. (2006). Dictadura y consenso. ¿Qué podemos saber? Puentes, 6, (17), 41-45.
Lvovich, D. (2007). Historia reciente de pasados traumáticos. De los fascismos y colaboracionismos europeos a la historia de la última dictadura argentina. En M. Franco y F. Levín, (Comps.), Historia reciente. Perspectivas y desafíos para un campo en construcción. Buenos Aires: Paidós, 97-124.
Lvovich, D. y Bisquert, J. (2008). La cambiante memoria de la dictadura. Discursos públicos, movimientos sociales y legitimidad democrática. Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento - Biblioteca Nacional.
Ministerio de Cultura y Educación (MCyE). (1993). Ley Federal de Educación 24195. Buenos Aires: Publicaciones del Consejo Federal.
Ministerio de Cultura y Educación (MCyE). (1995). Contenidos Básicos Comunes para la Educación General Básica. Buenos Aires: Publicaciones del Consejo Federal.
Ministerio de Cultura y Educación (MCyE). (1997). Contenidos Básicos Comunes para el nivel Polimodal. Buenos Aires: Publicaciones del Consejo Federal.
Ministerio de Educación, Ciencia y Técnica. (2004). Núcleos de Aprendizajes Prioritarios. Recuperado de: http://www.me.gov.ar/curriform/publica/nap/nap3socia.pdf
Pappier, V. y Morras, V. (2008). La construcción de la memoria en la escuela. Una mirada a los actores y conflictos que genera la conmemoración del 24 de marzo. Clío & Asociados. La historia enseñada, 12, 173-192.
Pittaluga, R. (2007). Miradas sobre el pasado reciente argentino. En M. Franco y F. Levín (Comps.), Historia reciente. Perspectivas y desafíos para un campo en construcción. Buenos Aires: Paidós, 125-152.
Quiroga, H. (2005). La reconstrucción de la democracia en Argentina. En J. Suriano (Dir.), Dictadura y democracia (1976-2001). Buenos Aires: Sudamericana, 87-153.
Raggio, S. (2002). Cuando la escuela da la palabra. El rol de la educación formal en la transmisión del pasado. Puentes, 7, 41-46.
Raggio, S. (2004). La enseñanza del pasado reciente. Hacer memoria y escribir la historia en el aula. Clío & asociados. La historia enseñada, 8, 123-133.
Sábato, H. (2001). Las preguntas sobre lo traumático. Puentes, 3, 5, 44-45.
Todorov, T. (2000). Los abusos de la memoria. Barcelona: Paidós (original en francés, 1995).
Vezzetti, H. (2002). Pasado y presente. Guerra, dictadura y sociedad en la Argentina. Buenos Aires: Siglo XXI.
Vezzetti, H. (2009). Sobre la violencia revolucionaria. Memorias y olvidos. Buenos Aires: Siglo XXI.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When submitting their contributions, authors must declare that they have the permission of the file or repository where the documents that are attached to the work were obtained, whatever their format (unpublished manuscripts, images, audiovisual files, etc.). Such permission authorizes their publication and reproduction, releasing the journal and its editors from any liability or claim from third parties.
Likewise, authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial CC BY-NC-SA", through which the author allows copying, reproducing, distributing, publicly communicating the work and generating derivative works, as long as the original author is properly quoted and acknowledged. It is not allowed, however, to use the work for commercial purposes. Authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the paper published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with the acknowledgment of having been published first in this journal.
The publication of content in this journal does not imply any royalty or charge for taxpayers.
Quinto Sol adheres to the DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).