Reflection in the teacher training process: a highly required matter/issue
Keywords:
training, reflection, reflective cycle, geographyAbstract
The initial and continuous teacher training process cannot be thought without the exercise of continuous reflection. In other words, training and reflection are permanently linked and in a relationship that can be considered as one of mutual dependence, where both are favored as long as feedback takes place. For this reason, reflection is "transformative" (Souto, 2016). This article is a didactic contribution to the interpretation of the place of reflection in the continuous teacher training process from the perspective of several leading authors in the didactic literature. In this sense, it is intended to highlight the purposes of this action for the transformation and improvement of practices, with special emphasis on its epistemological and ethical dimension. As a resulting proposal, a model is presented, the reflective cycle, which allows us to rethink the class in order to reconstruct it with a positive sense.
Downloads
References
Anijovich, R. y Otros. (2009) Transitar la formación pedagógica. Dispositivos y estrategias. Ciudad de Buenos Aires. Editorial Paidós.
Araujo, S. (2006) Docencia y enseñanza. Una introducción a la Didáctica. Editorial de la Universidad Nacional de Quilmes. Bernal.
Benejam, P. y Pagés, J. (1998) Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la Educación secundaria. Ice. Universidad de Barcelona.
Bunge, M. (1998) La ciencia, su método y su filosofía. Editorial Sudamericana. Publisher. Buenos Aires.
Díaz, E. (Editora) (1997) Metodología de las Ciencias Sociales. Editorial Biblos. Buenos Aires.
Ferry, G. (1997) La pedagogía de la formación. Novedades educativas- Facultad de Filosofía y Letras. UBA, Buenos Aires.
Ferry, G. (1997) El trayecto de la formación. Los enseñantes entre la teoría y la práctica. Paidós, Buenos Aires.
Giacobbe, M., (1997) Enseñar y aprender Ciencias Sociales. Rosario: Ediciones Homo Sapiens.
Malet, A. M., (Coord.) (2015) Material del Curso de capacitación: Construcción Didáctico Curricular de Nivel Superior. Asesoría Académica de las Escuelas Medias de la Universidad Nacional del Sur. Bahía Blanca.
Morín, E. (1996) Introducción al pensamiento complejo. Gedisa, Barcelona.
Pagés, J. (2012) La formación del profesorado de Historia y ciencias sociales para la práctica reflexiva. Nuevas Dimensiones. Revista Electrónica de Didáctica de las Ciencias Sociales. N 3.
Rodríguez Lestegás, F. (2000) Viejas y Nuevas Geografías, viejas y nuevas propuestas didácticas. El fin de los exclusivismos. Boletín de la AGE N 29. Páginas 93-108.
Rodríguez Lestegás, F. (2000) La actividad humana y el espacio geográfico. España: Síntesis Educación.
Sanjurjo, L. (Coord.) (2017) Los dispositivos para la formación en las prácticas profesionales. Rosario: Homo Sapiens Ediciones.
Smyth, J. (1991) Una pedagogía crítica de la práctica en el aula. En Revista de Educación 294. Número 14. Enero – Abril AGISA, Madrid, España.
Souto, M. (2016) Pliegues de la formación. Sentidos y herramientas para la formación docente. Rosario: Homo Sapiens Ediciones.
Villa, A. y Zenobi, V. (2004) Situación y perspectivas de la enseñanza de la Geografía. Dirección General de Cultura y Educación, Dirección de Educación Superior, Provincia de Buenos Aires.
Zenobi, V. (2009) Capítulo 3: Las tradiciones de la Geografía y su relación con la enseñanza. (Páginas 93-117). En Insaurralde M. (Coord). Ciencias Sociales. Líneas de acción didáctica y perspectivas epistemológicas. Buenos Aires: Noveduc.