Re-think and act: Experience of the University Nutrition Education and Care Program (PREANU) of the University of Costa Rica in the context of the COVID-19 crisis, period 2020-2021
DOI:
https://doi.org/10.19137/cuadex-2022-06-03Keywords:
nutrition, nutritional education, nutritional care, COVID-19Abstract
It reflects on the experience of the University Nutrition Education and Care Program of the University of Costa Rica, in response to the context of the crisis caused by COVID-19, the learning and challenges given the health emergency, the new socioeconomic needs and the growth of the population. food and nutritional insecurity in the population, for which a prompt university response is demanded. New topics and approaches were identified, and the adaptation or creation of new methodologies and tools due to the virtualization of work. Among the challenges and challenges are the limited resources for the sustainability of actions and innovation, as well as alliances with other instances to provide timely and relevant support to vulnerable populations that presented, since before the pandemic, and then perhaps more, serious food problems. and nutritional factors that affect their health and well-being, with educational and technological gaps and fewer opportunities for development.
Downloads
References
Escalante, R. (2021). Universidades en pandemia. (ed 1.) Cuadernos de Universidades, No. 14, Unión de Universidades de América Latina y El Caribe, México. https://www.udual.org/principal/wp-content/uploads/2021/08/unversidades_pandemia_rectores.pdf
FAO/CEPAL (2020). Sistemas alimentarios y COVID-19 en América Latina y El Caribe: ¿cómo incrementar la resiliencia?. Boletín FAO/CEPAL No.2, abril 2020. https://www.fao.org/3/ca8872es/CA8872ES.pdf
Miguel, J. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. Vol. L, núm. Esp., 13-40. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.95
Mora, A., Vargas, J., Araya, O., Camacho, D., Fernández, D., Piedra, S. (2021). La pandemia de COVID-19: efectos sobre el desarrollo humano sostenible y medidas tomadas para enfrentarla. VI Informe del Estado de la Región 2021. San José: Programa Estado de la Nación, Consejo Nacional de Rectores. p. 155-194.
Moya, D. (2021). Liminares. A las universidades de América Latina y el Caribe. Escalante, R. Ed. Universidades en pandemia. (1 ed). En: Cuadernos de Universidades, No. 14, Unión de Universidades de América Latina y El Caribe, México, pp. 7. https://www.udual.org/principal/wp-content/uploads/2021/08/unversidades_pandemia_rectores.pdf
Organización Panamericana de la Salud/Organización Mundial de la Salud (15 de marzo de 2021). Declaración conjunta sobre nutrición en el contexto de la pandemia COVID-19 América Latina y El Caribe. https://www.paho.org/es/documentos/declaracion-conjunta-sobre-nutricion-contexto-pandemia-covid-19-america-latina-caribe
Vicerrectoría de Acción Social (2020). Propuesta estratégica de la Vicerrectoría de Acción Social en el marco de la emergencia COVID-19. San José: Universidad de Costa Rica.
Unión Latinoamericana de Extensión y Acción Universitaria, ULEU (2021). “La extensión crítica, creativa y liberadora como eje fundamental de las universidades de América Latina y El Caribe”. Declaratoria del XVI Congreso Latinoamericano y del Caribe de Acción Social y Extensión Universitaria http://extension.conare.ac.cr/wp-content/uploads/2021/09/XVI-CONGRESO-ULEU.pdf
Universidad de Costa Rica (2020). Políticas Universitarias 2021-2025. San José. https://www.cu.ucr.ac.cr/uploads/tx_ucruniversitycouncildatabases/normative/politicas_institucionales_2021-2025.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Comité Editorial de la Revista Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam:
Por la presente, declaro que soy autor/a del artículo titulado (nombre del artículo), de carácter original e inédito. En caso de que este artículo fuera aceptado para su publicación en Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam, autorizo a la revista a publicarlo en forma digital y a difundirlo en sus redes sociales.
Asimismo, adhiero a la licencia Creative Commons denominada “Atribución - No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual se permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original.