3 ecological Rs and mathematics education: enhancement through the development of didactic resources
DOI:
https://doi.org/10.19137/cuadex-2024-08-04Keywords:
mathematics education, didactic resources, ecological 3Rs, university extensionAbstract
For more than a decade, the Mathematics Faculty of the National University of Rosario has been supporting volunteer and university extension projects to articulate work with schools in disadvantaged or vulnerable contexts in the city of Rosario and surrounding areas. This is done through the design, restoration, use and analysis of didactic resources, particularly for the teaching and learning of Mathematics. The resources considered have been both digital and physical, where access to them is often subject to ups and downs, with limitations of various kinds; including economic, cultural, disciplinary, pedagogical and socio-environmental ones. The peculiarity is that, for its elaboration, it seeks to use the ecological 3Rs (reduce, reuse, recycle) as a transversal contribution in accordance with the Sustainable Development Goals.
Downloads
References
Alegre, H., Domínguez, E., Landaluce, N. y Pípolo, S. (2018). Materiales didácticos en la enseñanza de la Matemática. En N. Sgreccia (Ed.). Procesos de Acompañamiento en la formación inicial y continua de Profesores en Matemática (pp.153-174). FahrenHouse. http://www.fahrenhouse.com/omp/index.php/fh/catalog/book/31
Bachmann, L. (2008). La educación ambiental hoy. Documento marco sobre Educación Ambiental. Ministerio de Educación. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL001599.pdf
Beri, C. (2022). Reinventar la educación ambiental en las escuelas primarias de la provincia de Buenos Aires (Argentina): resultados de una indagación exploratoria. Revista de Educación en Biología, 25(1), 20-33. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaadbia/article/view/32937/36894
Corbetta, S. (2022). Desarrollo sostenible. Capacitación en Ambiente. Ley Yolanda 27592. Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible.
Dominguez, E. (2021). Uso del Tangram como recurso didáctico en la formación inicial de Profesores en Matemática. El caso de la UNR. [Tesis de Maestría]. Universidad Nacional de Rosario. http://hdl.handle.net/2133/22858
Lupiáñez Gómez, J.L. y García Schiaffino, M. (2019). Juegos de estrategia y resolución de problemas de Matemática. Épsilon, 101, 83-100. https://thales.cica.es/epsilon/node/4778
Martín Hierro, L. y Pastor Seller, E. (2020). El aprendizaje basado en el juego como herramienta socioeducativa en contextos comunitarios vulnerables. Prisma Social, (30), 88-114. https://revistaprismasocial.es/article/view/3753
Mellado, R., Tempestti, R., Moyano, M. y Ayvazishvili, A. (2021). Tejiendo redes entre la universidad y el territorio: la experiencia del Proyecto Mauricio López, Uniendo Brazos. Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam, 5(5), 27-46. https://doi.org/10.19137/cuadex-2021-05-02
Mora, C.D. (2003). Estrategias para el aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas. Revista de Pedagogía, 24(70), 181-272. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97922003000200002&lng=es&tlng=es
Quiroga, C., Fagotti Kucharski, E. y Giayetto, J. (2022). Extensión universitaria en tiempos de pandemia por Covid-19: la experiencia de la Facultad de Ciencias Humanas de la UNRC. Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam, 6(1), 33-50. https://doi.org/10.19137/cuadex-2022-06-02
Sgreccia, N., Mengarelli, M.S., Schaefer, L. y Menna, C. (2019). Hacer Matemática con Recursos Didácticos y Juegos Educativos. Novedades Educativas, 31(339), 25-33. https://www.noveduc.com/l/ne-339-producir-conocimiento-matematico-ciudadania-derechos-participacion/2106/03283534
Terrón, E. (2004). La educación ambiental en la educación básica, un proyecto inconcluso. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 34(4), 107-164. https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/issue/view/144/RLEE.XXXIV
Villarroel, S. y Sgreccia, N. (2012). Enseñanza de la Geometría en Secundaria. Caracterización de materiales didácticos concretos y habilidades. Unión, 8(29), 59-84. http://www.revistaunion.org/index.php/UNION/article/view/874
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Comité Editorial de la Revista Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam:
Por la presente, declaro que soy autor/a del artículo titulado (nombre del artículo), de carácter original e inédito. En caso de que este artículo fuera aceptado para su publicación en Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam, autorizo a la revista a publicarlo en forma digital y a difundirlo en sus redes sociales.
Asimismo, adhiero a la licencia Creative Commons denominada “Atribución - No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual se permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original.